Smart #3 ganska smart val

Smart #3 Brabus är en liten elbil, som inte är ett så smart val som modellen antyder. Smart #3 blir långtifrån ”bäst-i-test” i olika svenska tester. Senast ut är Svenska Dagbladet, som ger bilen betyget ”bra”. Dock finns hopp om högre betyg om Smart kurerar barnsjukdomarna.

Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klockmärket Swatch. Målgruppen var folk, som ville ha en ultrakompakt stadsbil med liten bensinmotor; det blev ingen succé. Sedan tog i praktiken Mercedes-Benz över. Nu är elbilen Smart samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding.

Smart #3 har Geelys tekniska plattform SEA och Mercedes design.

Smart #3 finns i sex versioner, från instegsversionen Pro till ”värstingversionen” Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #3 Brabus.

Smart kallar bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Markfrigången är oklar.

Jag har skrivit fyra artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Är Smart smart val? om Smart #1 (15 april 2024), Smart inte så smart val om Smart #3 (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram om Smart #1 (15 januari 2023) och Smart elbil för två om Smart EQ fortwo (4 november 2022).

Svenska Dagbladet har testat Smart #3 Brabus och ger den 4 av 6 poäng, samma som Dagens Nyheter, dock med en annan poängskala. Vi tolkar betyget som ett underkännande, ett ”tummen ner”, även om den får många positiva omdömen. Den får betyget ”bra” i Svenska Dagbladets nya betygsättning, som inte längre har delbetyg utan bara ett helhetsomdöme från ”usel” (1) till ”fulländad” (6). Kanske kan man säga att Smart #3 är ett ganska smart val.

Svenska Dagbladet sammanfattar sin uppfattning om Smart #3 Brabus i rubriken, ”Smart har laddat om till elektrisk”.

Här är fakta om Smart #3 Brabus:

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 428 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 543 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW, i 400-voltsystem; den laddar från 10 till 80 procent på cirka 27 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 66 kilowattimmar, kWh, brutto och 62 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,76 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 41,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,7 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 980 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 370 liter, med nedfällda baksäten 1 160 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Bilen har ett minimalt bagageutrymme på 15 liter under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Smart #3 Brabus är från 554 900 kronor, för instegsversionen Pro från 429 900 kronor.

Svenska Dagbladet nämner inga uttryckliga konkurrenter till Smart #3 men nämner i förbifarten Volvo EX30 och Zeekr X.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #3 Brabus, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra acceleration, ”vidunderligt snabb”
+ mycket känslig gaspedal
+ mycket bra strålkastare
+ knivskarp styrning
+ mycket bra chassi
+ sportig framtoning
+ billig ur sportbilsperspektiv
+ interiör som en Mercedes
+ lekfull i röstassistent, grafik, högtalare och körriktningsvisare
+ lätt att hitta i menyn
+ rattknappar
+ känns som kvalitetsprodukt
+ många fack
+ bekvämt baksäte
+ bagageutrymme med rejäla lastkrokar och genomlastningslucka
+ bagageutrymme under durken
+ uppdatering över nätet (OTA)

På minussidan:
– stum, struttig och hoppig över ojämnheter
– för känslig gaspedal, även i ekoläge
– hård motorbroms
– kartan hackar
– plats för två vuxna, inte tre, i baksätet
– hård sittdyna, särskilt i framsätena
– för hög sittposition i framsätena
– ingen rattvärme trots att den ska finnas
– virtuellt motorljud, ”går som tur slå av”
– röstassistenten fungerar inte på svenska
– “varnar för det mest hela tiden”
– starknapp saknas vilket ger varning för andra bilar vid parkering
– mjukvaran inte färdigutvecklad
– aningen hög förbrukning
– kort räckvidd

Smart #3 Brabus får 4 av 6 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 27 april 2024 bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Smart

Artikeln publicerad 27 april 2024