Kia EV6 står sig i konkurrensen

Vilken mellanstor elsuv är bästa köpet? Dagens Nyheter har testat två mellanstora asiatiska elsuvar, koreanska Kia EV6 Special Edition AWD och kinesiska Nio EL6 100 kWh. Kia vinner envigen klart.

Kia EV6 finns i flera versioner. Denna artikel handlar om Kia EV6 Special Edition AWD.

Kia kallar bilen en suv, vilket den i högsta grad också är: bilen har fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med hög dragvikt och hög markfrigång.

Dagens Nyheter har testat Kia EV6 Special Edition AWD i en jämförelse med Nio EL6 100 kWh. Dagens Nyheter gör tummen upp för Kia EV6, som får 20 av 25 poäng i testet, medan Nio EL6 får 16 poäng. Tidningen ger Kia EV6 högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, komfort och ekonomi samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper.

DN summerar: ”Stora skillnader mellan de två asiatiska elsuvarna.”

Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia EV9 vinnare (2 mars 2024), Kia EV9 får bra betyg (1 december 2023), Kia EV9 bra, men… (25 november 2023), Kia Niro EV bra men för dyr (21 november 2023), Kia EV9 imponerar (15 november 2023), Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 november 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).

Här är fakta om Kia EV6 Special Edition AWD:

√ Bilen är en mellanstor suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 325 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 605 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 239 kilowatt, kW, i 800-voltsystem; ska ladda 10–80 procent på cirka 18 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 77,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 74 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,72 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 50,6 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,2 sekunder.

√ Toppfarten är 186 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 121 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 480 liter, med nedfällda baksäten 1 290 liter. Bilen har ett minimalt utrymme under durken och ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 20 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 600 kilogram dragvikt. Den kan ta taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

√ Priset för Kia EV6 Special Edition AWD är 658 400 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Kia EV6 Special Edition AWD: Nio EL6 100 kWh.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV6 Special Edition AWD, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ effektiv drivlina
+ snabb laddning med 800-voltsystem
+ bra räckvidd
+ högt andrahandsvärde
+ ”kaxig design”
+ två stora bildskärmar
+ lagom blandning mellan fysiska knappar och digitala
+ billig försäkring
+ billig service och underhåll
+ följsam styrning
+ fast fjädring
+ bra kontakt med vägen

På minussidan:
– krånglande kupévärme
– obekvämt baksäte
– stökig instrumentering
– immar igen när det är för kallt
– lastgolvet inte platt och bagageutrymme därför aningen svårpackat

Kia EV6 Special Edition AWD får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 20 april 2024 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 april 2024