Kia EV9 mycket bra bil

Täckelsen har fallit för Kia EV9 runt om i Sverige. I Hudiksvall skedde det i dag på Hedström Bil. Bilen kommer för leverans till de första kunderna i november 2023, men bara i dyraste GT Line-versionen. Versionen vi fick se i Hudik var en förseriemodell, som med undantag för digitala backspeglar, annorlunda nyanser på tyger och några smådetaljer, är den som är produktionsbilen.

De som vill beställa grundversionen (Action) eller mellanmodellen (Advance) får vänta på pris och beställningsmöjlighet till första kvartalet 2024, med leverans inom cirka fyra månader.

Jag har skrivit några artiklar om Kia EV9 på Jörgensval.se: Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023) och Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022).

Jag har provat nya Kia EV9 GT Line så mycket det går i icke körläge. Det är en bil, som slår det mesta för den som vill ha en suv med fyrhjulsdrift, plats för sex-sju passagerare och massiv dragvikt. Här är fördelarna med Kia EV9 GT Line, som jag ser det:
+ Fyrhjulsdrift med tillräckligt kraftfull motor, 384 hästkrafter och vridmoment på 700 newtonmeter.
+ Tre sätesrader med totalt sex eller sju sittplatser och gott om utrymme även på tredje sätesraden.
+ Mycket hög säkerhet och komfort, bland annat med stolar som går att fälla i viloläge.
+ Bra avvägning mellan analogt och digitalt, inklusive mycket runt ratten, däribland bromsenergiåtervinning.
+ Snabb supersnabbladdning med 800-voltsystem, som mest 240 kW; på 15 minuter 24 mil ny räckvidd.
+ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, det vill säga fungerar som batteribank (V2L/V2D).
+ Bilen ska ha möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga levererar ström till nätet (V2G).
+ Räckvidden på 50,5 mil WLTP räcker, men kunde ha varit större.
+ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder, det vill säga snabbt.
+ Toppfarten är 200 kilometer per timme, mer än tillräcklig för alla utom autobahnförare med extrema krav.
+ Bagageutrymmet är 312 liter, inklusive litet utrymme under durken, med två nedfällda baksätesrader enorma 2 318 liter. Bilen har utrymme under huven (frunk) på 52 liter, som rymmer liten ryggsäck och laddkablar.
+ Bilen har möjlighet till dragkrok, med rekordhöga 2 500 kilogram dragvikt, och taklast på 100 kilogram.
+ Den har mängder av förarstödssystem och som första Kia-bil djup nätuppdatering (OTA).
+ Den har instrumentpanel framför ratten, som sträcker sig långt åt passageraren, och head-up-display.
+ Tyst invändigt och bra fjädring, enligt dem som testat bilen.
+ Lokal serviceorganisation.
+ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, det vill säga betydligt kortare än sju år för den som kör mycket, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

Vad är då nackdelarna, jämfört med Tesla Model Y AWD med lång räckvidd, som är klassledande i detta suv-segment, om än något mindre än Kia EV9?
– Priset är cirka 200 000 kronor högre.
– Krav på service vart 3 000 mil för att garantierna ska gälla: 4 200 kronor, 6 300 kronor respektive 4 200 kronor.
– Hög bränsleförbrukning, 2,28 kWh per mil WLTP, att jämföra med 1,7 kWh per mil WLTP för Tesla.
– Kantig design som inte alla tycker om.
– Saknar Teslas laddnätverk; merparten är dock öppet för alla elbilar till samma pris – för 129 kronor per månad.
– Tesla leder elbilsutvecklingen.

Kia EV9 utmanar både Tesla Model X och Tesla Model Y, Volvo EX90 som vi inte vet säkert när den kommer och flera av de tyska prestigemärkenas ”värstingmodeller”. Den har definitivt en fördel i priset, 870 000 kronor, men här får den svårt att konkurrera med Tesla Model Y AWD, som i motsvarande konfiguration kostar 669 000 kronor (avrundade siffror för båda).

Avgörande för Kia EV9:s framgång kan mycket väl bli priset på mellanmodellen, Advance. Dagens Nyheter, som testade bilen 16 september 2023, gav Kia EV9 GT Line lågt betyg i just ekonomi. Kia EV9 är en mycket bra elbil, men den kostar också betydligt mer än en annan mycket bra elbil, Tesla Model Y AWD.

Min första elbil var Hyundai Ioniq, följd av Kia e-Niro och sedan drygt två år Tesla Model Y AWD med lång räckvidd.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Sidan uppdaterad 11 oktober 2023