Kona Electric bra val

Koreanerna är bra på elbilar. De två kusinföretagen, Hyundai och Kona, har flera framgångsrika elbilar vardera. De har det även på kombinationsplattformer, som inte tar vara på de renodlad elbilsplattformarnas fördelar. Nu har Hyundai Kona, som bygger på just en kombinationsplattform, kommit i en ny version, som branschpressen ger högt betyg.

Hyundai och Kia tävlar med varandra om att leverera prisvärda och bra elbilar. Hyundai kom med sin första Kona i elversion 2018; den blev väl mottagen på marknaden med lågt pris och låg elförbrukning. Men samtidigt var den bland annat bullrig och burkig. Nya Hyundai Kona Electric är mer än en ansiktslyftning; det är i många avseenden en ny bil.

Dagens PS Motor har testat nya Hyundai Kona Electric long range och ger den relativt högt betyg, om än inte bäst-i-test, 4 av 5 poäng. Dagens PS Motor summerar i artikeln: ”… den erbjuder en tuff design, en hög dos praktikalitet, och en avslappnade körupplevlese.”

Jag har haft många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Här är fakta om nya Hyundai Kona Electric .

√ Bilen är en liten suv.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 218 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 255 newtonmeter (Nm),

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP och får högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 102 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G, det vill säga leverera ström till nätet.

√ Batteriets storlek är 68,5 kilowattimmar (kWh) brutto och 65,4 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,47 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är cirka 51 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.

√ Toppfarten är 172 kilometer per timme.

√ Vikten är 1 798 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 466 liter, med nedfällda baksäten 1 300 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har litet bagageutrymme under huven (frunk) på 27 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 750 kilogram, samt taklast på 100 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display som tillval.

√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, assistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för nya Hyundai Kona Electric är inte klart, men den förra Kona Electric med samma storlek på batteriet kostade från 469 900 kronor. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen dyrare.

Dagens PS Motor nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från nya Hyundai Kona Electric long range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bilen ser kaxig ut
+ många analoga knappar
+ mycket bra infotainmentsystem
+ hög kvalitet
+ fin körkänsla
+ tyst
+ bekväm
+ mjuk i fjädringen
+ tillräcklig acceleration, men inte ”en bil man vinner street-race med”
+ praktiskt bagageutrymme
+ gott om plats i baksätet
+ ventilerade stolar som tillval
+ head-up-display som tillval
+ exceptionellt välutrustat som tillval
+ större på insidan än utsidan

På minussidan:
– futuristiskt men oharmoniskt utseende
– otrevlig hårdplast i interiörens nedre hälft
– ”förbannad mängd plingande vid minsta lilla körtekniska övertramp”
– priset ännu inte fastställt

Nya Hyundai Kona Electric får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Motors webbplats 24 september 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai

Artikeln publicerad 8 oktober 2023