Ioniq 6 bra sedanalternativ

De koreanska syskonföretagen Hyundai och Kia har legat före de europeiska elbilskonkurrenterna och gett Tesla en rejäl match om elbilar. Nu har Hyundai kommit med en smärt sedan, Ioniq 6, med goda långfärdsegenskaper, bra räckvidd och mycket bra snabbladdning.

Hyundai och Kia satsar på renodlad elbilsplattform, E-GMP, för Ioniq 5 och Ioniq 6 respektive Kia EV6 och snart Kia EV9. Hyundai är betydligt större tillverkare än Kia och har högre status på hemmaplan. Ändå har Kia blivit det ledande märket i Sverige. I höst kommer EV9, som kan bli ledande på stora suv-marknaden med plats för sju personer; motsvarande stora suv från Hyundai kommer tidigast 2024.

Jag har haft flera artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Dagens Nyheter har testat Hyundai Ioniq 6 med stort batteri (77,4 kWh) och fyrhjulsdrift. DN ger den i praktiken betyget bäst-i-test med 21 av 25 poäng även om omdömena inte är översvallande.

Här är lite fakta om sedanen Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD.

√ Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med standardräckvidd och bakhjulsdrift), motor på 325 hästkrafter (bakhjulsdrift: 228 hästkrafter) och vridmoment på 605 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 232 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är 74 kilowattimmar netto (finns även med 53 kWh och enbart bakhjulsdrift) och 77,4 kWh brutto. Räckvidden är 58,3 mil WLTP (bakhjulsdrift: 61,4 mil). Förbrukningen är 1,51 kWh per mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,1 sekunder (bakhjulsdrift: 7,4 sekunder). Toppfarten är 185 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 401 liter; går inte att fälla ner baksätet för större bagageutrymme. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 15 liter (bakhjulsdrift: 45 liter).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD är från 584 900 kronor, för tillvalspaketet Advanced 659 900 kronor.

DN nämner två konkurrenter: Polestar 2 long range dual motor och Tesla Model 3 long range.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd
+ låg elförbrukning
+ snabb supersnabbladdning med 800-voltsystem
+ förvärmning av batteriet
+ tyst
+ hög säkerhet
+ hög komfort
+ kan ha dragkrok
+ har litet bagageutrymme fram
+ läcker och slank design
+ nätuppdatering (OTA)
+ automatiserad laddning med ”plug-and-charge” till anslutna laddstationer
+ batteriet är batteribank som man kan driva elprylar med (V2L)
+ miljöprofil i inredning
+ rymligt baksäte, men passagerarna får inte vara långa
+ bra farthållare
+ ”lysande långfärdsbil”

På minussidan:
– låg takhöjd i fram- och framför allt baksätet
– för hög sittställning
– hård fjädring
– dåliga digitala backspeglar (tillval)
– dålig körkänsla
– högt pris jämfört med Tesla Model 3

Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 22 april 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 24 april 2023