Kinatungviktare med brister

Kineserna kommer mycket starkt på elbilsfronten, framför allt med mindre och medelstora bilar. Men det finns också riktiga tungviktare, med Rolls-Royce som förebild. Suven med plats för upp till sju personer, Hongqi E-HS9, har kommit till Sverige.

För mig är märket Hongqi helt nytt. Jag mötte det första gången på elbilsmässan i Solna den 3 februari 2023 och har inte tidigare skrivit om märket på Jörgensval.se.

Bakgrunden till Hongqi är intressant. Kinas tidigare ledare Mao Zedong ville ha en stor, flott och tung statsbil av inhemskt märke, likt en Rolls-Royce men utan imperialistiskt förflutet. Så föddes Hongqi 1958 – som numera finns som elbil, har ett namn som betyder ”röda flaggan” och har kinesiska staten som ägare.

Med tanke på att det är en prestigebil blir jag förvånad över att bilen inte är byggd på ren elbilsplattform, har dålig räckvidd, långsam snabbladdning och ett pris som gör att det finns andra, vanligen bättre, alternativ. Men ambitionen är det inget fel på. I dag finns två elbilar. Inom fem år lovar Hongqi att ha tjugoen nya modeller på marknaden.

Hongqi E-HS9 finns i sex- eller sjusitsiga utföranden, tre utrustningsnivåer och två batteristorlekar.

Svenska Dagbladet har testat bilen i topputförande, Hongqi E-HS9 Exclusive som har stora batteriet, och gör tummen ner för bilen. Den får bara 18 av 36 poäng i testet. ”Och har man 1,2 miljoner kronor att lägga på en ny bil, finns det oändligt många alternativ”, skriver SvD som avslutning.

Här är lite fakta om suven Hongqi E-HS9 Exclusive:

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 551 hästkrafter och vridmoment på 750 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är oklar, eftersom den inte har testats i Euro NCAP, men den bör vara bra med tanke på alla säkerhetssystem som bilen har och den höga placering förare och passagerare har i en tung bil.

√ Snabbladdningen är på 125 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är 90 kilowattimmar netto och 99 kWh brutto. Räckvidden är 44 mil WLTP. Förbrukningen är 2,2 kWh per mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 438 liter, med nedfällt baksäte/baksäten 1 814 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) som tillval.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för suven Hongqi E-HS9 som toppmodell (Exclusive) är från 1 169 900 kronor, grundutförande (Comfort) från 899 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.

SvD nämner två konkurrenter: Mercedes-Benz EQS 450 4 Matic suv och Tesla Model X, vilka båda kostar från cirka 1,4 respektive 1,3 miljoner kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hongqi E-HS9 Exclusive, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög effekt
+ bekväm
+ stabil och avslappnad körning
+ tyst
+ välutrustad
+ framsäten med massage, stolsvärme och kalluft
+ lyxiga attribut men brister i kvalitet
+ sex eller sju platser
+ luftfjädring
+ ”tre mycket stora skärmar”
+ ”design och belysning”, bilen sticker ut

På minussidan:
– dyr
– kinesiska statens ägande
– bara två energiåtervinningslägen, där den högsta inte har enpedalsläge
– plastig känsla på många punkter
– tung styrning
– inte ljudsystem i lyxklass
– går inte att planera körning med laddstopp
– ingen förvärmning av batteriet

Hongqi E-HS9 Exclusive får 18 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 22 april 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 april 2023