Volvo 40-serien bättre

Volvo har varit sena och inte så framåt med elbilar. Men nu kommer en uppgradering av 40-serien, som ser riktigt bra ut.

År 2025 ska alla Volvos bilar vara elektrifierade. År 2030 ska Volvo bara sälja elbilar. Jag har svårt att förstå hur Volvo ska nå målen.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Svenska Dagbladet har testat uppgraderade Volvo C40 och Volvo XC40, som den gör till nära nog ”bäst-i-test”.

Bilarna som Volvo uppgraderar är: bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range (ER) och fyrhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Twin Motor samt bakhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), Volvo XC40 Recharge Single Motor ER och fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Twin Motor. I artikeln använder vi förkortningar för de långa namnen, där vi utelämnar ”Recharge” och förkortar ”Extended Range” till ”ER”.

Här är fakta om suvarna Volvo C40 och XC40 med bakhjulsdrift och lång räckvidd (extended range, ER). Bilarna med standardräckvidd, Volvo C40 och Volvo XC40, respektive fyrhjulsdrift, har vi inte med i faktasammanställningen.

√ Bilen har bakhjulsdrift (C40 Single Motor ER och XC40 Single Motor ER) samt motor på 248 hästkrafter och vridmoment på 420 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilarna har testats i Euro NCAP med fem poäng.

√ Snabbladdningen är på 205 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 78 kilowattimmar netto och 82 kWh brutto. Räckvidden är 58,2 mil WLTP för C40 Single Motor ER och 57 mil XC40 Single Motor ER. Förbrukningen är 1,64 kWh per mil för C40 Single Motor ER och 1,67 kWh för XC40 Single Motor ER.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder för C40 Single Motor ER och XC40 Single Motor ER. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 413 liter för C40 och 419 liter för XC40, med nedfällda baksäten 1 205 liter (C40) respektive 1 295 (XC40). Bilen har bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kg för C40 Single Motor ER och XC40 Single Motor ER.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och navigationssystem framför ratten men ingen head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för bakhjulsdrivna Volvo C40 Single Motor ER är från 629 000 kronor och Volvo XC40 Single Motor ER från 611 000 kronor.

Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Volvo C40 och XC40: Audi Q4 e-tron 40 Sportback och Tesla Model Y RWD.

I sammanställningen nedan utgår jag från tvåhjulsdrivna Volvo C40 ER, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snabb snabbladdning
+ egenutvecklade elmotorer
+ bakhjulsdrift
+ trygg körupplevelse
+ mindre däckspinn än tidigare
+ bättre balans än tidigare
+ bra och moderna material i kupén
+ bra röststyrning
+ enpedalskörning
+ mycket bra räckvidd
+ sannolikt bra andrahandsvärde
+ bra, stadig styrning
+ hög säkerhetsutrustning i grundversionen
+ fin åkkomfort
+ bra köregenskaper
+ bagageutrymme under huven
+ bra innerutrymmen

På minussidan:
– daterad pekskärm
– lång leveranstid
– plattform och modeller med några år på nacken

Bilden visar Volvo XC40 Single Motor.

Volvo C40 och Volvo XC40 får 28 av 36 poäng i testet.

Testet publicerade i Svenska Dagbladet 27 maj 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 31 maj 2023