Fin Volvo men högt pris

Dagens Nyheter sågade Volvos nya elbil den 16 oktober 2021. Samma dag testar Dagens industri Sveriges elbilshopp, Volvo C40 Recharge, och är betydligt mer positiv.

Volvo har visserligen fått sämsta tänkbara start i satsningen på försäljningen av den första helelektriska bilen, Volvo XC40 Recharge. Den har bara hittat 721 ägare i Sverige hittills i år. Det vill till att den andra elbils-Volvon, Volvo C40 Recharge, säljer bättre. Och här är naturligtvis test och omdömen av motorjournalister mycket viktiga.

Priset för Volvo C40 Recharge är från 689 900 kronor. Konkurrenter som Polestar 2, Hyundai Ioniq 5 AWD, VW ID.4, Skoda Enyaq IV och Audi Q4 e-tron Quattro är både billigare och bättre. Di pekar också på en annan tuff konkurrent: Tesla Model Y. Volvo C40 Recharge är ”en bil som är bra på mycket, men inte bäst på något“, enigt Di.

Märkligt nog nämner Di inte två av Volvons styrkor – mjukvaruppdatering över nätet av bilen (OTA) och släpvagnsvikt på 1 800 kilogram – och ett av märkets nackdelar, ingen renodlad elbilsplattform.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift, där jag summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ tyst
+ design med sportig framtoning
+ bekväm
+ rymlig invändigt tack vare bland annat panoramaglas
+ supersnabbladdning på 150 kW
+ snabb: 0–100 km/t på 4,9 sekunder
+ bagageutrymme fram (frunk)
+ bra operativsystem från Google
+ starkt varumärke

På minussidan:
– dyr
– kort räckvidd: 44 mil
– hög förbrukning: 2,2 kWh/mil
– saknar Teslas laddnätverk

Volvo C40 Recharge får 19 av 25 poäng i betyg.

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil samt få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme, supersnabbladdning på 200 kW eller högre och räckvidd på minst cirka 50 mil: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, främst Audi e-tron, BMW iX och Tesla Model X. Sedan finns också billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD, VW ID.4, Skoda Enyaq IV och Audi Q4 e-tron Quattro – som dock har låg dragvikt, sämre snabbladdning (VW, Skoda och Audi) och sämre räckvidd (MG) – samt Volvo XC40 och C40 Recharge, som brister i räckvidd.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 18 oktober 2021