Dagens Nyheter är hård i sitt omdöme om Volvos elbilar i ett uppslag den 16 oktober 2021. DN testar nya Volvo C40 Recharge och summerar i rubriken: ”Nya el-Volvon akterseglad i elbilsracet”.

Volvo har fått sämsta tänkbara start i satsningen på helelektriska bilar. Den första, Volvo XC40 Recharge, har totalfloppat i försäljningen, 721 exemplar hittills i år, 1,9 procent av Volvos svenska försäljning. Den andra, Volvo C40 Recharge, har likaledes högt pris och inga tekniknyheter jämfört med XC-SUV:en – och får dåliga recensioner.

Priset för Volvo C40 Recharge är 689 900 kronor. För den som vill hyra bilen i tre år är priset för 1 500 mil per år 8 265 kronor per månad för prenumerationstjänsten ”Care by Volvo”. För detta pris får man inte en modern elbil. Konkurrenter som Polestar 2 är både billigare och bättre, skriver DN.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift, där jag summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ behaglig körkänsla
+ kvalitet
+ supersnabbladdning på 150 kW
+ mjukvaruppdatering över nätet av bilen (OTA)
+ snabb: 0–100 km/t på 4,9 sekunder
+ släpvagnsvikt: 1 800 kilogram
+ Android auto

På minussidan:
– dyr
– stötig fjädring
– liten pekskärm (8,7 tum)
– hög förbrukning: 2,23 kWh/mil
– kort räckvidd: 44,4 mil
– litet bagageutrymme: 414/1 205 liter.
– omodern interiör
– ingen renodlad elbilsplattform
– ingen Apple carplay

Volvo C40 Recharge får 19 av 25 poäng i betyg.

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor – däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X. Sedan finns också billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD, som dock har låg dragvikt och sämre räckvidd, och Volvo XC40 och C40 Recharge, som brister i räckvidd.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 17 oktober 2021