Okända Abarth gör elbilsentré

Abarth är en elbil med fossilbilsljud och sportig historia. Den har kort räckvidd och är exempel på en typisk stadsbil, som elbilsvärlden behöver flera av.

Abarth är ett nytt märke bland elbilar, även om välkänds Fiat står bakom. Abarth är inte helt okänd i Sverige; den har gått att köpa sedan hösten 2013. Abarth ingår i stora koncernen Stellantis, som kämpar för att ta plats på elbilsmarknaden.

Bakgrunden till Abarth är österrikisk: Karl Abarth flyttade från Österrike till Italien och startade 1949 bilföretaget Abarth. Fiat köpte märket 1971 och 2007 blev Abarth eget märke inom Fiankoncernen. Abarth är en tävlings- och sportbil, men den första elbilen är en mer normal småbil – men med sportljud.

Abarth är baserad på Fiat 500 Electric och delar plattform med denna.

Jag har inte skrivit något om Abarth på Jörgensval.se, så den här artikeln är premiär.

Dagens Nyheter har testat Abarth 55e, som det ger relativt gott omdöme, trots kort räckvidd. Den får högsta betyg, fem, i två kategorier, köregenskaper och miljö. Men den får inget näst högsta betyg. Kategorin ekonomi får två poäng och drar ner totalbetyget rejält. Därmed blir bilen inte i bäst-i-test.

Här är fakta om halvkombin Abarth 55e.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 153 hästkrafter och vridmoment på 235 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har ännu inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 85 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 42,2 kilowattimmar (kWh) brutto och 37,8 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,72 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 26,4 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7 sekunder. Toppfarten är 155 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 185 liter, med nedfällda baksäten 550 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok, oklart om den får ha taklast.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA). Den har skärm framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tolv år och batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Abarth 55e är inte klart, men blir sannolikt en bit över 400 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Abarth 55e: syskonet Fiat 500e och lilla Honda e.

I sammanställningen nedan utgår jag från Abarth 55e, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ körglädje
+ ljus
+ design
+ smidig i trång stadstrafik
+ alla viktiga säkerhetssystem är standard
+ enpedalsläge
+ skärm framför ratten

På minussidan:
– sannolikt högt pris
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– litet bagageutrymme
– högt vägljud
– högt konstgjort ljud från bilen

Abarth 55e får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades Dagens Nyheter 23 juli 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Abarth

Artikeln publicerad 25 juli 2023