Laddinfrastrukturen för elbilar är dålig i delar av Norrlands inland. Staten har avsatt 150 miljoner kronor för att locka privata aktörer att etablera snabbladdning i orter, där marknaden inte gör det, men allt för få har känt sig kallade.

I senaste utlysningen blev hela 23 orter utan snabbladdning, för att det inte kom någon ansökan eller inte var en ansökan där kraven var uppfyllda.

– Det är olyckligt eftersom hela landet måste elektrifieras och snabbladdarna fyller en viktig funktion för att kunna resa med elbil och för att fler ska köpa elbil, säger Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Dagens industri 10 augusti 2021.

Dåligt utbyggt laddnätverk håller tillbaka elbilsutvecklingen. På platser med få eller inga snabbladdare, är också andelen elbilar låg, visar statistiken.

Staten vill att det ska finnas publika snabbladdare minst var tionde mil på prioriterade vägstråk, ”vita vägar”. Stödet rör främst vägar i Gävleborgs, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.Staten måste nog mildra kraven för bidrag och sätta större press på elbolagen att ändra priset på effektabonnemang, om glsbygden ska få supersnabbladdare på 150 kW eller mer.

Jörgen Bengtson