Audi Q8 55 e-tron får fullpott

Audi var en av de tidiga elbilsutmanarna till Tesla. Den tyska biltillverkaren kommer med många nya modeller. En av de mindre suvarna, Audi Q8 55 e-tron, få full pott i sajten Dagens PS Högsta växelns test.

Audi har kommit med nya elbilsversioner av e-tron, som ger bra valuta för pengarna, men ändå kostar mycket. De är inte heller byggda på en renodlad elbilsplattform. Audi har också introducerat en ny modellbeteckning, Q8 e-tron. Historiskt står Q8 för Audis flaggskeppsmodeller.

När Audi e-tron kom 2018 gjorde den succé: den såg inte ut som en elbils-suv – och fick trogna Audi-kunder att känna igen sig. Audi e-tron finns sedan en tid i tre uppdaterade versioner: Audi Q8 50 e-tron, Audi Q8 55 e-tron och Audi SQ8 e-tron. Dessa har bland annat längre räckvidd och lägre förbrukning. Liksom tidigare har Audi hög och jämn laddkurva.

Jag har haft flera artiklar om Audis elbilar på Jörgensval.se: Toppbetyg: Audi Q8 55 e-tron (21 april 2023), Audi e-tron blir Q8 e-tron (24 december 2022), Audi e-tron kommer tillbaka (20 december 2022), ”Audi Q4 Sportback e-tron godbit” (4 september 2022), Audi bästa kompromissen (22 oktober 2021) och Audi dumpar fossilbilar (29 juni 2021).

Dagens PS Högsta växeln har testat Audi Q8 55 e-tron, med taktält och annan friluftsutrustning, och ger den högsta betyg, 5 av 5. Jag tror att betyget även gäller bilen utan friluftsutrustning, som därmed gör Audi Q8 55 e-tron till bäst-i-test. Sajten summerar: ”Audi har gett Q8 e-tron ett mycket lyckat ansiktslyft som gör den bestämt långfärdsvänlig.”

De tre tidningar/sajter som vi läst och som har testat Audi Q8 55 e-tron, ger den följande betyg: i Dagens PS Högsta växeln motsvarande 25 av 25 poäng (5 av 5), i Dagens industri 21 av 25 poäng och i Svenska Dagbladet motsvarande 17 av 25 poäng (25 av 36).

Här är fakta om suven Audi Q8 55 e-tron:

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 408 hästkrafter (hk), varav 184 hk fram och 224 hk bak, samt vridmoment på 664 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW med tillval på 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 106 kilowattimmar (kWh) netto och 114 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 20,6 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 58,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Vikten är 2 565 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 569 liter, med nedfällt baksäte 1 637 liter. Bilen har medelstort bagageutrymme på 62 liter under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 800 kilogram, och taklast på 75 kg.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), skärm framför ratten och som tillval head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Audi Q8 55 e-tron är från 1 034 700 kronor, provkörningsbilen cirka 1 200 000 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset rejält.

Sajten Dagens PS Högsta växeln nämner inga särskilda konkurrenter till Audi Q8 55 e-tron.

I sammanställningen nedan utgår jag från Audi Q8 55 e-tron, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra räckvidd
+ snygg
+ bra supersnabbladdning
+ hög effektkurva vid snabbladdning
+ tyst trots stort panoramaglastak
+ skyhög komfort
+ ”ruskigt behaglig bil att åka i”
+ mycket bra sittplatser både fram och bak, även för långa personer
+ modern och högkvalitativ interiör
+ höj- och sänkbar luftfjädring som tar ojämnheter i terrängen mycket bra
+ ”långfärdsvänlig”
+ går mycket bra att kombinera med taktält, kylskåp och annan friluftsutrustning

På minussidan:
– tält och annan friluftsutrustning minskar räckvidden rejält

Audi Q8 55 e-tron får 5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på sajten Dagens PS Högsta växeln 13 augusti 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Audi

Artikeln publicerad 16 augusti 2023