I september 2021 satte Sverige rekord i elbilar: Var tredje nyregistrerad bil i Sverige var helelektrisk. Tesla Model Y blev den överlägset mest sålda elbilen före Kia Niro.

Nyregistreringarna av personbilar minskade i september för tredje månaden i rad till 22 634 bilar, enligt Bil Sweden. Nyregistreringen av elbilar ökade med 103 procent men laddhybrider minskade med drygt 23 procent jämfört med september 2020. Var tredje bil som nyregistrerades var helt elektrisk, vilket är ett historiskt rekord för Sveriges bilmarknad.

Andelen laddbara bilar – alltså både laddhybrider och helelektriska bilar – av nyregistreringarna uppgick till 54 procent i september, varav 33 procent var rena elbilar. 

HHittills i år, januari–september, uppgår andelen laddbara bilar till cirka 42 procent, varav elbilar cirka 16 procentenheter och laddhybrider cirka 26 procentenheter.

Kia Niro knep visserligen förstaplatsen för alla typer av bilar – Niro har tre drivlinor – med 1 226 bilar, men helelektriska Tesla Model Y var tätt efter, med 1 213 bilar. Tidigare marknadsledande Volvo har gått från guld- till bronsplats.

Fem-i-topp-listan över nybilsregistering av elbilar består av:
• Tesla Model Y: 1 213 bilar
• Kia Niro: 858 bilar
• MG ZS: 854 bilar
• Tesla Model 3: 766 bilar
• Volkswagen ID.4: 642 bilar

En annan nyhet är att privatägda bilar driver på omställningen.

– Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder, mycket drivet av attraktiva produktlanseringar. Dämpningen av laddbara bilar hos företagskunderna har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna som trädde i kraft den 1 juli i år, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Artikelförfattaren var en av 1 213 personer, som kvitterade ut en Tesla Model Y i september 2021.

Jörgen Bengtson
Foto: Björn Hoffmann