Toyota ur startblocken

Toyota tog lång tid på sig att komma med ren elbil. Nu finns äntligen en på banan, som Dagens Nyheter ger ett halvljumt mottagande.

Med DN:s ord har Toyota BZ4X ”duglighet i terrängen” med väldigt anpassningsbar fyrhjulsdrift. ”Toyotas elbils trivs i terrängen”, konstaterar DN i rubriken. Men den ”har inget som trumfar konkurrenterna” och går inte att skilja från Subaru Solterra, som båda bygger på samma plattform.

Toyota planerar för en kommande version av bilen med helt elektronisk styrning (”steer-by-wire”), en ”ratt” i form av två handtag och fullt rattutslag på bara 150 graders vridning. Enligt Toyota är denna teknik en förutsättning för vidareutvecklingen av halvautonoma körsystem.

DN talar inte om huvudkonkurrenter till Toyota BZ4X men nämner Volkswagen ID.4 och Volvo XC 40.

Toyota BZ4X lanserar sig som en suv i mellanklassen, med den har bara dragkrok på 750 kilogram.

Bagageutrymme är på 453 liter, oklart hur stort med nedfällda baksäten.

Priset för BZ4X är inte klart men DN gissar, eller snarare hoppas, på ett pris strax under Volkswagen ID.4 GTX på 584 900 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota BZ4X med fyrhjulsdrift (finns också med tvåhjulsdrift), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ mycket bra terrängegenskaper
+ hög sittkomfort
+ nästan ljudlös
+ snabbladdning 150 kW
+ god fjädringskomfort
+ utrymme under bagagerumsgolvet för exempelvis laddkabel
+ tillval solcellstak

På minussidan:
– gammaldags instrumenteringslayout
– ingen vindrutetorkare bak
– tillför inget nytt på marknaden
– dålig släpvagnsdragvikt: 750 kilogram
– ingen djup OTA (nätuppdatering)
– relativt kort räckvidd: cirka 45 mil WLTP
– ratten kan skymma hastighetsmätaren
– tung styrning
– dålig långsamladdning: 6,6 kW (tillval för 11 kW)

Toyota BZ4X får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 5 mars 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 10 mars 2022