Volkswagen är sen med offensiv med elbilar. Nu finns en femte modell i personbilsfamiljen ID, VW ID.5 GTX. Det är en ny biltyp, en ”suvcoupé”, som många ser som en utmanare till Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 AWD och syskonmodellen Kia EV6 AWD.

VW har en renodlad elbilsplattform (MEP), som koncernens många elbilar bygger på. VW ID.5 GTX delar plattform med de tidigare ID-bilarna samt ID Buzz och syskonen från Audi, Cupra (Seat) och Škoda. ID.5 GTX är en lyxigare version av ID.4:an, med sluttande baklucka och sportigare utseende.

Att det handlar mycket om yta och utseende vittnar testet i Svenska Dagbladet (SvD) om, som har följande rubrik: ”Favorit med snyggare bakdel”.

Här är lite fakta om VW ID.5 GTX, som finns med fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Räckvidden är 47,1 för fyrhjulsdrift och 48,7 mil för bakhjulsdrift (WLTP) och förbrukningen 1,87 respektive 1,71 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,3 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 549 liter, med nedfällda baksäten 1 561 liter.

Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 200 kilogram.

VW ID.5 GTX har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filbyteshjälp, trötthetsvarnare och parkeringsassistans.

Priset är från 634 900 kronor före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 6 765 kronor per månad. För den som vill ha lite extrautrustning sticker priset iväg.

SvD har testat VW ID.5 GTX och summerar intrycken i orden ”en uppkäftigare version av ID.4”.

SvD nämner två konkurrenter till VW ID.5 GTX: Hyundai Ioniq 5 AWD och Škoda Enyaq Coupé RS.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.5 GTX med fyrhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ snabb acceleration
+ bra räckvidd
+ bra styrrespons
+ stort bagageutrymme
+ sportig
+ hög säkerhet
+ rymlig
+ praktisk
+ relativt bra valuta för pengarna
+ koldioxidneutral produktion
+ rimligt snabb laddning
+ bra baksätesutrymme
+ mjukvaruppdatering via nätet (OTA)
+ ”plug and charge” vid laddning (i nästa uppdatering)

På minussidan:
– hastigheten
– stötig och bullrig gång på dåliga vägar

VW ID.5 GTX får 25 av 36 poäng i testet.

Det finns 2022 bara två helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala över 700 000 kronor för en elbil och förlora miljöbonusen på 50 000 kronor samt vill ha en elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på minst 200 kW: Hyundai Ioniq 5 och Kia EV 6.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW i4 M50, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50, Tesla Model Y och Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och ingen supersnabbladdning som Fiat 500e och större fyrhjulsdrivna bilar utan dragkrok och supersnabbladdning som Mercedes EQB.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 9 juli 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 9 juli 2022