När Kia kom med sin helelektriska e-Niro var den ett av de bästa köpen man kunde göra av elbil, för den som ville ha bra räckvidd (45 mil) och utrymme till överkomligt pris. Nu kommer den snart fyra år gamla Niron i en ny version, Niro EV, som gör denna instegselbil från Kia fortsatt intressant.

Kia Niro EV bygger inte på en renodlad elbilsplattform som Kia EV6, utan delar plattform med Niro som laddhybrid och hybrid. Den kommer till Sverige hösten 2022, men går att beställa nu. Trots att Kia Niro EV har en kombinationsplattform, tar den vara på många ebilsfördelar.

I sin uppdaterade version har Kia försett Niro EV med flera funktioner som e-Niron saknade, bland annat appstyrning, destinationsladdning på 11 kW, eluttag för laddning av till exempel verktyg och andra elbilar (vehicle to load, V2L, eller vehicle to device, V2D), dragkrok och litet bagageutrymme fram på 20 liter.

Dock har den också nackdelar som långsam snabbladdning.

Sammantaget ser jag dock Kia Niro EV som ett starkt elbilsalternativ, för den som vill ha en bra elbil för under 500 000 kronor.

Här är lite fakta om Kia Niro EV:

Snabbladdningen är på cirka 75 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Räckvidden är 46 mil (WLTP) och förbrukningen 1,57 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,8 sekunder och toppfarten 167 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 475 liter, med nedfällda baksäten 1 392 liter.

Bilen finns bara med framhjulsdrift. Den finns med dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram.

Kia Niro EV har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, filkörningssystem och autobroms.

Bilen har nätuppdatering (OTA) endast av informationssystemet.

Priset är från 530 500 kronor före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp, vilket ger ett nettopris på 480 500 kronor (DN anger ett felaktigt pris). Privatleasingpriset är från 3 650 kronor per månad för körsträcka på 1 500 mil per år.

Dagens Nyheter har testat Kia Niro EV och summerar omdömet i att den har ”nya funktioner och en ny design”.

DN nämner inga särskilda konkurrenter till bilen.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia Niro EV, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra körkänsla
+ bra utrymme
+ eluttag (V2L/V2D)
+ lång räckvidd (46 mil)
+ fräck design
+ lyxig kupé
+ dubbla skärmar
+ ställbar bromskraftsåtervinning via paddlar på ratten
+ förvärmning av batteriet
+ bagageutrymme under framhuven (”frunk”)

På minussidan:
– dyr
– likvärdig med föregångare
– telefonkoppling via sladd
– inte plant lastgolv vid nedfällda baksäten
– dåligt navigationssystem
– tung på vägen med efterstudsar bak

Kia Niro EV får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter den 2 juli 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Kia

Artikeln publicerad 2 juli 2022
Artikeln uppdaterad 4 juli 2022