Mercedes suv GLB finns nu som elbil, med namnet EQB. Det är alltså ingen ny konstruktion, utan en elbilsversion av fossilbilen GLB. Dock får den ett entusiastiskt mottagande av Dagens Nyheter, som säger ”Eldrivna suven EQB har få konkurrenter”.

Mercedes EQB 300 4Matic är en furhjulsdriven suv med många kompromisser: kort räckvidd, ingen dragkrok, dålig snabbladdning, fossilbilsplattform, trög acceleration och relativt dyr.

Pris är relativt, så recensenten tycker både att den är dyr och billig – för att vara en Mercedes. Priset börjar på 597 900 kronor; den går inte att få med privatleasing.

Förbrukningen ligger på 1,81 kWh per mil vid blandad körning.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes EQB 300 4Matic, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan
+ sjusitsmöjlighet
+ bra ljudkomfort
+ tredelat ryggstöd
+ stora utrymmen
+ stort bagageutrymme: 495/1 710 liter
+ bra pekskärm
+ fyrhjulsdrift
+ OTA, dock inte för säkerhetsrelaterade funktioner
+ luftig kupé med stora fönster
+ planerar under färd för laddning
+ förvärmning av batteriet inför laddning

På minussidan
– hög elförbrukning
– kort räckvidd: 41,9 mil
– snabbladdning bara 100 kW
– dyr
– kort garantitid
– ingen möjlighet till släpvagn
– trög acceleration
– stötig gång

Mercedes EQB 300 4Matic får 20 av 25 poäng i testet.

Bilen kvalar inte in i vår definition på suv, som förutom fyrhjulsdrift också måste ha dragkrok med rimlig dragkrogsvikt.

Testet publicerades i Dagens Nyheter den 22 januari 2022

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 23 januari 2022
Uppdaterad 28 januari 2022