Tesla har ledartröja på E 4:an

Tesla är inte bara världsledande i elbilsutveckling, bolaget är också världsledande i laddstationsutbyggnad. Senaste tillskottet är en laddstation med 20 laddpunkter i Söderhamn, som öppnade på onsdagskvällen. Nu väntar världen på att Tesla – som lovat att öppna sitt laddnätverk av supersnabbladdare (”supercharger”) för alla elbilar – också välkomnar andra elbilar.

Söderhamnsstationen var Teslas 57:e i Sverige (bilden visar stationen 16 december 2021). Utbyggnaden har varit mycket snabb under de senaste åren och fortsätter i snabb takt. Teslas utbyggnadsplaner i världen, där Norden väger mycket tungt, lär omfatta en tredubbling av antalet laddpunkter på cirka ett och ett halvt år.

När, var och hur kommer Tesla att öppna sitt laddnätverk?

Svar: Inget vet, utom möjligen Tesla. Det enda vi vet är att försök pågår i Nederländerna och Norge med ett litet antal laddstationer, som har öppnat för alla typer av elbilar. Sverige lär vara aktuellt för tester i slutet av 2022 eller början av 2023. En gissning är nog att Tesla vill ha byggt ut sitt laddnätverk rejält, innan det börjar välkomna andra elbilar.

Inom loppet av drygt två år har Tesla gjort en mycket snabb utbyggnad av supersnabbladdare längs Norrlands artär, Europaväg 4 från Stockholm och norrut.

På sträckan Upplands Väsby–Sundsvall fanns för drygt två år sedan tre laddstationer: Upplands Väsby, Gävle och Sundsvall. Nu är de sju och de gamla stationerna har fått flera laddpunkter, som anges efter respektive laddstation:
• Upplands Väsby: 14
• Uppsala: 10
• Gävle: 14
• Söderhamn: 20
• Hudiksvall: 16
• Sundsvall: 8
• Sundsvall väst: 12

Norr om Sundsvall har det däremot inte skett någon utbyggnad mer än Töre, norr om Luleå, i april 2019. Här är det betydlig längre mellan laddstationerna och färre laddpunkter per station:
• Örnsköldsvik: 6
• Umeå: 12
• Skellefteå: 6
• Töre: 8.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar