Toyotas nya elbil, Toyota BZ4X, får blandat mottagande: ljummet i Dagens Nyheter den 5 mars 2022, klart bättre i Dagens industri i dag.

Toyota var tidigt ute med elektrifiering med först hybriden och sedan laddhybriden Prius. Men sedan hamnade den japanska jätten rejält på efterkälken och utvecklade hellre laddhybrider och bränslecellselbilar. Först nu finns en modern, helt batteridriven elbil.

Di ger bilen högt betyg i terrängkörning men konstaterar att ”specifikationerna på Toyota BZ4X sticker inte ut”. För den som undrar över den märkliga förkortningen, står ”BZ” för ”Beyond Zero” – Toyotas undermärke för elbilar – och ”4X” för fyrhjulsdrift.

Toyota planerar för en kommande version av bilen med helt elektronisk styrning, med en ”ratt” i form av två handtag som på nya Tesla Model S. Den kommer dock först 2023.

Di talar om tre huvudkonkurrenter till Toyota BZ4X: Volkswagen ID.4, Polestar 2 och Tesla Model Y.

Toyota BZ4X lanserar sig som en suv i mellanklassen, med den har bara dragkrok på 750 kilogram, vilket Di inte berör. Samma sak gäller att bilen saknar djup OTA (nätuppdatering), som flera konkurrenter har.

Bagageutrymme är på 452 liter, oklart hur stort med nedfällda baksäten.

Priset för BZ4X är inte klart, och Di gissar inte heller var det kan bli.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota BZ4X med fyrhjulsdrift (finns också med framhjulsdrift), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ mycket bra terrängegenskaper
+ vadningsdjup på 50 centimeter
+ låg förbrukning: cirka 1,6 kWh per mil
+ snabb och bra styrning
+ bra köregenskaper
+ hög sittkomfort
+ bra balans mellan fysiska knappar och digitala reglage
+ bra adaptiv farthållaren och filhållningsassistent
+ modern pekskärm
+ rymlig kupé både fram och bak 
+ tillval solcellstak
+ batterigaranti på 100 000 mil eller tio år

På minussidan:
– relativt kort räckvidd: cirka 41 mil WLTP
– relativt litet batteri, 71,4 kW
– supersnabbladdning på 150 kW men inte mer
– dålig bilkänsla

Toyota BZ4X får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 11 mars 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 11 mars 2022