Förra året kom VW-familjen med elbilar på en renodlad elbilsplattform. I första ledet stod Škoda Enyaq, men den fick stå tillbaka till förmån för storebror Volkswagen. Ny kommer Škoda Enyaq igen med en prisvärd, fyrhjulsdriven SUV.

Svenska Dagbladet testar Škoda Enyaq iV 80x, som har fyrhjulsdrift, extra elmotor, ytterligare 62 hästkrafter och en prislapp på 23 400 kronor mer än den bakhjulsdrivna versionen. SvD frågar redan i ingressen: ”Vem köper händanefter en tvåhjulsdrivet Enyaq?”.

SvD tycker att Škoda Enyaq iV 80x är prisvärd, ett bra val. Efter miljöbonus kostar den 525 300 kronor.

Škoda Enyaq 80x har snabbladdning på 125 kW mot 50 kW för tidigare modeller, som SvD ser som en stor förbättring. Dock når den inte upp till minimigränsen för supersnabbladdning: 150 kW.

Tidningen ser två tydliga konkurrenter, Tesla Model Y Long Range och kusinen Audi Q4 50 e-tron, vilka båda är dyrare. Intressant är att SvD inte ser syskonet VW ID.4 GTX som en konkurrent.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Enyaq iV 80x, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ prisvärd
+ tilltalande inre design
+ väldisponerade baksätes- och bagageutrymmen
+ hög säkerhetsutrustning
+ fyrhjulsdrift
+ relativt lågt pris: 595 300 kronor före miljöbonus
+ förväntat bra andrahandsvärde
+ bra räckvidd: drygt 47/49 mil WLTP (båda finns i artikeln)
+ 0–100 km/t på 6,9 sekunder
+ stort bagageutrymme: 585/1 710 liter
+ luftvärmepump
+ släpvagnsdragvikt: 1 200 kilogram

På minussidan:
– inget bagageutrymme fram (”frunk”)
– låg toppfart: 160 km/t
– ”stötig gång på dåliga vägar”

Škoda Enyaq iV 80x får 29 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 19 november 2021.

Det finns 2021–2022 tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i SUV-segmentet.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 19 november 2021