Tesla Model S bästa elbilen?

Tesla Model S var första serietillverkade elbilen i större skala. Den har flera år på nacken än de flesta bilmodeller. Håller den för en uppgradering? Ja, säger biltestarna och hylla Tesla Model S Plaid, en värstingversion med en acceleration snabbare än någon annan serietillverkad bil, och även uppgraderade Tesla Model S.

Jag brukar normalt inte skriva om elbilar för över drygt 1,2 miljoner kronor. Men Tesla Model S Plaid är ett undantag, trots prislapp på nästan 1,5 miljoner kronor. För den som vill komma billigare undan finns Tesla Model S i ny version.

Tesla startade elbilsrevolutionen 2008 med en extrem sportbil, Tesla Roadster. Sedan följde 2012 halvkombin Tesla Model S och 2015 suven Tesla Model X. Därefter tog det flera år innan den nya plattformens Tesla Model 3 och något senare Tesla Model Y gjorde entré.

Nya Tesla Model S Plaid är en ännu snabbare version av Tesla Model S, med den snabbaste accelerationen av något fordon i produktion. Bilen får genomgående högt betyg och placerar sig därmed i kategorin bäst-i-test. Dagens Nyheter ger det 20 av 25 poäng i sin test.

Jag har haft många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Dagens Nyheters är mycket positiv till Tesla Model S Plaid (uttalas ”plääd”), men ger den inta lika många poäng som andra testare.

Här är lite fakta om Tesla Model S Plaid (och Model S):

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 1 020 hästkrafter (Model S: 685 hästkrafter) och vridmoment på 1 420 newtonmeter, Nm (Model S: oklart).

√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är är 95 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto. Räckvidden är 60 mil WLTP (Model S: 63,4 mil). Förbrukningen är 1,83 kWh per mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 2,1 sekunder (Model S: 3,2 sekunder). Toppfarten är 322 kilometer per timme (Model S: 250 km per timme).

√ Bagageutrymmet är på 709 liter, med nedfällt baksäte 1 828 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil fyra år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år, batteri åtta år eller 24 000 mil.

√ Priset för Tesla Model S Plaid är från 1 493 990 kronor (Model S: 1 229 990 kronor). Tillvalspaketen är få; det allra mesta ingår.

Vilka bilar konkurrerar Tesla Model S Plaid med? DN nämner inga specifika bilar, men en gissning är att Tesla Model S är en stark konkurrent.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model S Plaid, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”astronomisk effekt”, med mycket hög motorstyrka och acceleration
+ mjuk luftfjädring
+ dragkrok med bra dragvikt
+ låg ljudnivå
+ mycket bra förarkupé
+ bagageutrymme som öppnar stort och är flexibelt
+ stor, liggande skärm
+ liten instrumentskärm framför ratten
+ mycket bra interiör
+ hög klass på material
+ bilen känner av om man vill köra framåt eller bakåt
+ bra långresebil, hög bilkänsla
+ bra assistanssystem
+ rattvärme
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ dyr
+ mer tio år gammal modell står sig bra

På minussidan:
– för många funktioner via skärmen
– styrningen med ”kringelratt” (”yokeratt”)
– död styrkänsla
– dåligt fungerande blinkersknappar
– ingen genomlastningslucka i bagageutrymmet
– två knapptryckningar för att komma åt rattinställningar
– knappar och skärm går inte att använda med handskar

Tesla Model S Plaid får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 15 april 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Artikeln publicerad 17 april 2023