Bästa Teslan – varför vänta?

Nya, helelektriska elbilar kommer i strid ström. Hittills har alternativen varit få, för den som vill ha fyrhjulsdrift, stort bagageutrymme, rejäl dragvikt (1 500 kg eller mer), lång räckvidd (minst 50 mil), supersnabbladdning och inte velat betala en miljon kronor eller mer för bilen. Men nu finns tre spännande alternativ: Tesla Model Y, Ioniq 5 och Kia EV 6.

Dagens Nyheter har testat Tesla Model Y med fyrhjulsdrift och lång räckvidd. DN redogör för intrycken på ett uppslag den 18 september 2021. Bilen imponerar på DN, som ändå säger tidningen: ”Bästa Teslan – men vänta med köpet”.

Vad är fördelar och nackdelar, enligt DN? I min summering av DN-artikeln noterar jag följande plus och minus:

På plussidan
+ rymlig
+ praktisk
+ snabb: 0–100 km/t på 5 sekunder
+ markfrigången (tre cm högre än Tesla 3)
+ tyst, välisolerad
+ rymligt baksäte med generöst benutrymme
+ elstyrd baklucka
+ tredelade baksäten
+ mycket förvaring, totalt 2 100 liter
+ nästan plant golv vid nedfällda baksäten
+ värmepump
+ bra snabbladdning
+ löpande uppdatering över nätet (OTA)
+ ingen krav på regelbunden service
+ lång räckvidd: 50,7 mil
+ låg förbrukning: 1,69 kWh per mil
+ batterigaranti: 8 år eller 19 200 mil
+ toppfart: 217 km/t

På minussidan
– priset: 729 080 kronor före bonus på 70 000 kronor
– stötig, stum fjädring
– dålig komfort
– låg maxlast
– dålig bakåtsikt
– kommer snart med större batteri och räckvidd
– ingen Apple Carplay eller Android Auto

Tesla Model Y får 19 av 25 poäng i testet.

DN:s summering – ”Bästa Teslan – men vänta med köpet” – och snåla poäng, framstår som obegriplig med tanke på alla plus, som DN ger Tesla Y.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 19 september 2021