Gammal Mazda MX-30 hyggligt val

Begagnade elbilar börjar allt mer komma ut på marknaden. Dagens Nyheter är enda av fem massmedier, som vi bevakar, vilka testar gamla bilar. Nu senast är det Mazda MX-30 e-Skyactiv First Edition – den japanska biltillverkarens första elbil – som DN sätter i testbänken.

Mazda lanserade bilen 2020. Den har namnet ”MX” efter en legendarisk roadster, MX-5, som gjorde rejält avtryck i bilvärlden 1989. Eftersom det är en test av begagnade bilar, skriver DN att bilen är noterad för ett par återkallelser: frampassagerarens krockkudde kan spricka när den utlöses; bromslampan bak kan lysa när bilen backar; krånglande starthjälp; problem med 12-voltsbatteriet. Dubbelkolla vid köp, råder DN.

Bilen finns i följande varianter: Sky, First Edition, Cosmo och 100th Anniversary Edition.

DN ger inte alltid betyg på sina tester av begagnade bilar. Mazda MX-30 får inget omdöme i siffror, men jag tolkar ändå köpet av en begagnad Mazda som ett rimligt bra köp, om man klarar sig med kort räckvidd. I rubriken skriver DN: ”Som gjord för långa bilfärder – men med för kort räckvidd”.

Mazda kallar bilen suv, men den lever inte upp till kraven, eftersom den är tvåhjulsldriven, saknar möjlighet till dragkrok och har klen motorstyrka. Läs mer om kraven på en suv i artikeln: Detta är en suv (6 februari 2022).

Jag har inte skrivit något om Mazdas elbilar på Jörgensval.se, så den här artikeln är premiär.

Här är fakta om Mazda MX-30 e-Skyactiv First Edition.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 143 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 265 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 50 kilowattimmar, kW. Växelströmsladdningen är 6,6 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 35,5 kilowattimmar, kWh, brutto och 30 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,9 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 20 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9,7 sekunder.

√ Toppfarten 140 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 735 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 366 liter, med nedfällda baksäten 1 171 liter. Bilen har litet utrymme under durken. Bilen har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil som vid service på auktoriserad Mazdaverkstad förlängs ett år i taget upp till tio år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för en begagnad Mazda MX-30 är, förutsatt att den är i fint skick och har gått maximalt 1 500 mil per år: 2023 cirka 320 000 kronor, 2022 cirka 290 000 kronor; 2021 cirka 260 000 kronor och 2020 cirka 230 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner två specifika konkurrenter till en begagnad Mazda MX-30: DS 3 Crossback E-Tense, ”är lite mer prålig än Mazda men har längre räckvidd – 32 mil”; Honda e, ”mindre än MX-30 men har samma urbana utstrålning. Honda e har dock även den kort räckvidd – bara 22 mil”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mazda MX-30 e-Skyactiv First Edition, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra komfort
+ bra långfärdsbil – men kort räckvidd och långsam snabbladdning
+ design med personlighet
+ ”ganska omfattande säkerhetsutrustning“, fem poäng i Euro NCAP
+ rolig att köra
+ tyst
+ bra fjädringskomfort
+ sköna stolar
+ bra förarmiljö
+ bra framsäten med ”exklusiv vardagsrumskänsla” i tyg och kork
+ bromskraftsåtervinning via paddlar på ratten
+ lägre förbrukning än angiven WLTP-förbrukning

På minussidan:
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– bakhängda bakdörrar, ”knöliga bakdörrar”
– trångt baksäte för både fötter och huvud, smalt utrymme
– baksätespassagerare kan bara komma i och ur om framsätespassagerare först öppnar sin dörr
– små fönsterytor
– ”svåröverskådlig”
– dålig vändradie
– dålig bakåtsikt
– ingen dragkrok
– tvådelat baksäte utan genomlastningslucka
– relativt litet bagageutrymme

Dagens Nyheter sätter inga poäng i detta test av begagnade bilar.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 januari 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Mazda

Artikeln publicerad 6 januari 2024