”BMW chockerande bra elbil”

”Utseendet lämnar ingen oberörd och bilen är chockerande komfortabel – som en flygande matta.” Det är Dagens PS’ omdöme om nya BMW iX xDrive 40 och – antar vi – storebror xDrive 50.

Dagens PS har den 13 november 2021 testkört BMW:s nya elbil och noterar:

”Få bilmärken har tagit mer stryk av Teslas framfart än BMW.”

”Det hade kunnat vara helt annorlunda. För redan 2011 visade BMW upp den djärva elbilen i3, och bilen kom ut på marknaden bara ett år efter Tesla Model S. På många sätt var i3 mer tekniskt avancerad en Tesla”, skriver Dagens PS.

BMW i3 och Renault Zoe var två tidiga elbilar, som sålt mycket bra, men där tillverkaren dröjt med en efterföljare. Nu är både Renault och BMW på gång. Den tyska kvalitetsbilen är i högsta grad tillbaka på banan.

BMW iX sticker ut i design och prestanda. Den är, med Dagens PS’ ord, “en cool fulhet med attityd”.

Testet säger inget om laddningen – som är utmärkt supersnabbladdning på 200 kW, som ger 10 mils räckvidd på 6 minuter – och förbrukningen, som är rimligt låga 1,86 kWh/mil, inte heller om att bilen är byggd på en ren elbilsplattform.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med mindre batteri, BMW iX xDrive 40, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ tyst
+ ”lyxig och omfamnade”
+ hög komfort
+ mjuka komfortstolar
+ bekvämt baksäte och rymligt utrymme
+ lyxig inredning
+ värme i ratt, dörrpaneler och mittarmstöd
+ bra digitalt system
+ behaglig och mjuk fjädring
+ 0–100 km/t på 6,1 sekunder
+ räckvidd: 42,5 mil WLTP (iX 50 har 63 mil)
+ lös och ledig styrning
+ hög toppfart: 200 km/t
+ stort bagageutrymme: 500/1 750 liter
+ släpvagnsdragvikt: 2 500 kilogram
+ tillåten last: 645 kilogram
+ fyrhjulsdrift

På minussidan:
– tunga dörrar
– omodern startfunktion med knappar och väntan
– högt pris: från 865 000 kronor för xDrive 40, från 1 065 000 kronor för xDrive50 
– fejkad jättegrill

Det finns 2021–2022 tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i SUV-segmentet.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 16 november 2021