Många ser med rätta Tesla som elbilspionjär. Men en nog så viktig elpilspoinjär var Renault Zoe, som under tio år sålt flest elbilar i Europa, drygt 400 000. Nu kommer den franska tillverkaren med en efterträdare, Renault Mégane E-Tech Electric.

Dagens industri har den 12 november 2021 testat bilen och tycker om vad den provkör. Men tidningen frågar med rätta, mot bakgrund av Zoes framgång: ”Varför tog det så lång tid?”

Bilen har visserligen samma namn, Mégane, som Renaults existerande fossilbil, men den bygger på renodlad elbilsplattform, CMFB-EV. Bilen har samma snabbladdning som VW-familjen: 130 kW, ”bra utan att vara spektakulärt”, enligt Di.

Den finns med en mindre batteriversion, som sannolikt inte kommer till Sverige.

Denna Renault Mégane E-Tech Electric finns enbart med framhjulsdrift. Men Di räknar med att det framöver kommer en ”större suvigare version” med fyrhjulsdrift.

Priset är inte klart, men Di uppskattar att det blir under 450 000 kronor före klimatbonus och ”aggressiva privatleasingkampanjer”.

Di ser tre konkurrenter: VW ID.3, Volvo C40 och kommande Nissan Arya, den senare byggd på samma elbilsplattform som Renault Mégane E-Tech Electric.

Reportaget redovisar bilens för- och nackdelar. Här summerar jag med min tolkning av reporterns plus och minus för modellen med stort batteri, Renault Mégane E-Tech Electric 60 kW.

På plussidan:
+ luftigare och större kupé än fossilbilen Mégane
+ relativt rymligt bagageutrymme: 440 liter.
+ räckvidd: 47 mil
+ låg vikt
+ låg förbrukning: cirka 1,5 kWh per mil
+ ärlighet om räckvidd: 30 mil vid 130 km/t
+ tyst, välisolerad
+ god komfort
+ bra sittpositioner
+ bra skärmar och Googles operativsystem
+ går att koppla in Iphone och få Apple Carplay

På minussidan:
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– acceleration: 0–100 på 7,3 sekunder
– inget revolutionerande

Renault Mégane E-Tech Electric 60 kW får 18 av 25 i betyg.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 15 november 2021
Uppdaterad 2 januari 2022