Elbilen förlorade slaget

För drygt hundra år sedan såg elbilen ut att vinna slaget om personbilen med bensin- och dieselbilen i andra ringhörnan. Men elbilen förlorade matchen den gången. På elbilsmässan utanför Oslo den 10–11 november 2021 drog en elbil från 1914 till sig allas blickar och vann besökarnas hjärtan. Den visade med sina moderna efterföljare att elbilen är på väg att vinna andra ronden.

Elbilen är en Baker Electric från 1914, med en räckvidd på tio mil. Den är en av tre gamla elbilar i Danmark, köpt av en pensionerad flygkapten, Hans Hybschmann, som samlar på gamla bilar och flygplan.

Bilen han kör på mässområdet kom från USA till Danmark 1997.

– Jag tittade på den i fyra-fem år, den stod på ett danskt museum, innan jag köpte den, berättar han för mig.

Bilen är mer modern än man kan föreställa sig. Allt är original eller av gammalt datum. Hans Hybschmann fick den nyligen godkänd av danska bilprovningen!`

– Snart kommer den att få danska registreringsplåtar bak och fram, berättar han.

Det finns till och med nya batterier att köpa av samma slag som sitter i bilen.

– Batterierna väger cirka 300 kilogram. De är blybatterier som används i gaffeltruckar. De går att köpa i dag, säger han.

Bilen gör inga svindlade farter, 25–30 kilometer per timme, men var på sin tid en av flera ledande stadsbilar.

Elbilen hade många fördelar jämfört med bensin- eller dieselbilen: inget behov av att veva igång bilen, inga vibrationer och avgaser, tysta och smidiga.

– De lanserades som ”dambilar”, för att man slapp ha vevstart. Henry Fords fru hade elbil, berättar elbilsveteranen.

Ändå förlorade elbilen i början av nittonhundratalet slaget om personbilsmarknaden.

– Cadillac kom 1912 med elektrisk startmotor, säger Hans Hybschmann som huvudförklaring.

Det fanns flera faktorer, som gjorde att fossilbilen segrade över elbilen:
• elektriska startmotorn
• högre fart för fossilbilar
• dåligt utbyggt elnät för laddning av elbilar
• billig bensin och diesel
• längre räckvidd för fossilbilar
• utbyggnad av interstate highways.

Hur kom då bilen till elbilsmässan i Norge?

– Den danska elbilsföreningens ordförande Jørn Grønkjær ringde sina norska kollegor och tipsade om bilen. Jag tog den på färja på trailer från Danmark till Norge, berättar han.

Det var inte helt lätt att få bilen från Danmark till Norge. Hans Hybschmann ordnade sponsring av transporten, men sedan blev det stopp i tullen. Till sist fick han igenom bilen utan avgifter och kunde få den till Norges Varemesse i Lilleström utanför Oslo.

Där rattar han vant bilen. Ja, ”rattar” är fel uttryck, för bilen har ingen ratt. Han styr och gasar med två spakar, bromsarna är som vanligt pedal i golvet.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 17 november 2021