Microlino: minimal elbil

Elbilsbranschen har fokuserat på stora och sportiga elbilar, gärna suvar, men nu börjar det också komma kompakta biler, som är för stads- och närtrafik. Ett sådant exempel är tvåsitsiga, schweiziska Microlino. Den finns dock inte för beställning i Sverige än.

Microlino påminner om Messerschmitt, den trehjuliga tyska mikrobilen, med arv från tysk flygindustri. Den påminner än mer om BMW Isetta, som kom 1955 och blev världens mest sålda encylindriga bil.

Microlino är en mikroelbil på fyra hjul, som är idealisk för stadstrafik eller annan närtrafik. Men en förutsättning är maximalt två personer och inte stort behov av bagageutrymme. Bakom bilen står familjeföretaget Micro, som tillverkar sparkcyklar. Modellen presenterades som koncept på bilmässan i Genève 2016; intresset var stort. I år startar produktionen.

Microlino är bara 2,52 meter lång, vilket gör att man kan parkera den på tvären och få in två eller tre Microlino på en normal parkeringsplats. Ingången framifrån med en dörr (hela fronten) underlättar också den annorlunda fickparkeringen.

Dagens industri har har testat Microlino, som den i rubriken kallar ”Perfekta citybilen” men lägger till: ”men Microlino låter som en spårvagn”.

Tillverkaren presenterar bilen ”för 95 procent av behoven”, inte som annars en bil som 95 procent av tiden är för stor och stark. Den hamnar i fordonsklassen L7e, som inte är personbil, precis som Renault Twizy.

Här är fakta om Microlino.

Bilen har bakhjulsdrift och motor på 26 hästkrafter på största batteriet.

Växelströmsladdningen är på 2,6 kilowattimmar på största batteriet.

Batteriet finns i tre storlek, 6, 10,5 och 14 kilowattimmar. Räckvidden är på största batteriet 23 mil WLTP. Förbrukningen är 0,7 kWh per mil WLTP. Accelerationen 0–50 kilometer per timme (observera: inte 100 kilometer per timme) är 5 sekunder och toppfarten 90 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är 230 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen kan inte ha dragkrok.

Microlino har få förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA).

Priset för Microlino är ännu inte klart i kronor. Den börjar säljas på fyra marknader: Belgien, Frankrike, Schweiz och Tyskland. Den kommer sannolikt till Sverige. I Di säger företagets representant ”på sikt är självklart Norge och Sverige intressanta marknader, ni ligger långt framme i elektrifieringsprocessen”.

Dagens industri nämner tre möjliga konkurrenter till Microlino: Citroën Ami, Renault Twizy 80 och Smart Fortwo.

I sammanställningen nedan utgår jag från Microlino med största batteriet, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lätt att ta sig in och ur bilen
+ ”överraskande rymligt”
+ ”styrningen är monumentalt direkt”
+ manuella inställningar, ”underbart befriad från alla digitala inställningar”
+ bra detaljkvalitet
+ stort bagageutrymme i relation till bilens storlek
+ bilen får alla på gott humör

På minussidan:
– högt ljud i kupén, men ska bli bättre under 2023
– når aldrig topphastigheten 90 kilometer per timme
– relativt högt pris

Microlino får inga poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens industri 24 februari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Microlino

Artikeln publicerad 24 februari 2023