Ny Tesla 3 vässar modellen

Tesla Model 3 har kommit i en ny version, kallad Highland, som vässar modellen rejält. Eftersom jag inte bevakade elbilar när första Tesla Model 3 kom till Sverige, blir detta första genomgången av Tesla Model 3.

Tesla är alla elbilars moder. Den amerikanska biltillverkaren expanderar med nya bilfabriker, förbättrade funktioner i befintliga bilar, längre räckvidd, nya varianter av sina modeller, sänkta priser och självkörandeförmåga. Numera går det att köpa Tesla Model 3 relativt billigt, både som halvkombi och med fyrhjulsdrift/suv.

Tesla Model 3 och Y är världens mest sålda elbil – och mest sålda bil alla kategorier, enligt senaste statistiken. Båda modellerna bygger på samma elbilsplattform och finns i flera versioner: Tesla Model 3 finns både med fyrhjulsdrift och extra lång räckvidd (long range) och bakhjulsdrift med standardräckvidd. Tesla Model Y finns med fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift, med och utan extra räckvidd samt supersnabb (Performance).

Tesla Model 3 har kommit med rejäl ansiktslyftning (facelift) efter sex år på marknaden och drygt två miljoner sålda bilar. Ansiktslyftningen är en mer omfattande uppdatering än vad som brukar vara fallet.

De yttre förändringarna är stora: ny front med lägre luftmotstånd och vindljud, mer slimmade framlyktor och strömlinjeformade stötfångare. Även baklyktorna har en smäckrare form. Fälgarna har fått ännu bättre aerodynamisk utformning. 

De designmässiga förändringarna ska, enligt Tesla, bidra till bättre effektivitet, genom att sänka luftmotståndet från ett cd-värde på 0,23 till 0,219. 

De inre förändringarna är också betydande: ljusstarka och mer responsiva skärmar med samma storlek som tidigare (15,4 tum), inga spakar bakom ratten, ny ratt med flera knappvalsfunktioner (blinkers, helljus, backkamera, vindrutetorkare och röstigenkänning) precis som hos Tesla Model S, två trådlösa mobilladdare i framsätet, skärm i baksätet (8 tum) för bland annat styrning av klimatanläggning och underhållning, aluminium istället för plast i flera inredningsdetaljer, ventilerade säten och USB-C-uttag på hela 65 watt vardera, bättre komfort med akustikglas runt hela kupén och bättre fjädring, bättre ljudisolering och stämningsbelysning i kupén, nytt ljudsystem med 17 högtalare, två subwoofer och två förstärkare.

De många förbättringarna gäller Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift och lång räckvidd, men det mesta gäller också bakhjulsdrivna versionen med standardräckvidd.

Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Här är fakta om nya fyrhjulsdrivna Tesla Model 3 med extra long räckvidd (long range, LR), där vi även redovisar fakta för den bakhjulsdrivna Tesla Model 3 med standardräckvidd, i båda fallen med 19-tumsdäck:

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 440 hästkrafter (hk) och vridmoment på 493 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 250 (kW), för bakhjulsdrivna versionen 170 kW. Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh).

√ Förbrukningen är 1,4 kWh per mil WLTP, för bakhjulsdrivna versionen 1,32 mil.

√ Räckvidden är 62,9 mil WLTP (18-tumsdäck: 67,8 mil), för bakhjulsdrivna versionen 51,3 mil (18-tumsdäck: 55,4 mil).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,4 sekunder, för bakhjulsdrivna versionen 6,1 sekunder.

√ Toppfarten är 201 kilometer per timme.

√ Vikten är 1 824 kilogram, för bakhjulsdrivna versionen 1 671 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 594 liter. Bilen har relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 88 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 000 kilogram dragvikt, och taklast på 68 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen instrumentpanel framför ratten eller head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 19 200 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Tesla Model 3 LR är 609 170 kronor, för bakhjulsdrivna Tesla Model 3 är priset 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.

Nya Tesla Model 3 går att beställa i Sverige från märkets webbplats. Förväntad leverans är från och med oktober 2023.

Foto: Tesla
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 3 september 2023
Artikeln uppdaterad 4 september 2023