Zeekr X stark Volvo EX30-utmanare

En liten del av Kinas alla elbilsmärken och elbilar kommer till Europa. Några få av dem är värt att hålla ögonen på som Zeekr. Zeekr har samma ägare som Volvo Cars, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar. Suven Zeekr X kommer först ut på Europmarknaden i Sverige och Nederländerna.

Zeekr X är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30. Inom tre år ska ytterligare sju modeller komma, lovar Zeekr, utöver de två som redan finns, sportkombin Zeekr 001 och kompaktsuven Zeekr X.

Zeekr är kinesiskt och har huvudkontor i Amsterdam. Men det svenska fotavtrycket är rejält – design, forskning och utveckling ligger i Göteborg – något Zeekr trycker på väldigt mycket på. Varje tröskel i bilen har till exempel en skylt om att bilen är designad i Göteborg. Den är dock byggd i Kina.

Zeeker har samma plattform och teknik, SEA, som kommande Volvo och Polestar. Det är med andra ord en ren elbilsplattform istället för en kombinationsplattform.

Dagens industri har testat Zeekr X Privilege AWD, nedan kallad Zeekr X AWD, som även finns med bakhjulsdrift (Zeekr X Long Range RWD), och ger den 18 av 25 poäng. Det nära nog kvalificerar bilen som ”bäst-i-test”. Bilen får inget toppbetyg (fem poäng), men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i kategorierna köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.

Di ser alltså priset som ett problem, med ”osäkerhet på andrahandsmarknaden”, även om ”Zeekr X har avancerad teknik och lyxiga attribut som gör den till en farlig konkurrent, inte minst inom den egna familjen där Volvo EX30 finns”.

Jag har skrivit tre artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se: Zeekr X stark elbilsutmanare (21 oktober 2023), Zeekr 001 Privilege bra val (31 juli 2023) och Zeeker 001 stark kines (22 juli 2023).

Här är fakta om Zeekr X AWD.

√ Bilen är en liten suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 428 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 543 newtonmeter (Nm),

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, men bilen är inte testad i Euro NCAP, där dock allt annat än högsta betyg (fem poäng) vore förvånande.

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar (kWh) brutto och 64 kWh netto.

√ Förbrukningen 18,3 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 42,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 840 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 362 liter, med nedfällda baksäten 1 182 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har litet bagageutrymme under huven (frunk) på 21 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil plus ytterligare fem år/10 0000 mil om bilen är servad enligt plan, vagnskada oklar, rostskydd tolv år, lack fyra år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

√ Priset för Zeekr X AWD är 595 000 kronor, för Zeekr X Long Range RWD 550 000 kronor. Det mesta ingår i respektive modell.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Zeekr: Volvo EX30, ”Mer avskalad inredning och mindre lyx, men längre räckvidd och lägre pris”; Tesla Model Y, ”Storsäljare med större utrymmen och överlägsen räckvidd men högre prislapp”; VW ID.4, ”Trygg och stabil bästsäljare utan racingprestanda från tyska biljätten”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr X AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ kommer före kusinerna Volvo EX30 och Polestar
+ påkostad materialval
+ mycket utrustning
+ mycket stark motor och acceleration
+ lekfullhet – bilen kan både gnägga, jama och låta som racerbil
+ luftigt och rymligt runt framsätena
+ sköna stolar med ventilation och massage
+ bra plats i baksätet, även på höjden och i mittensätet
+ skärm på utsidan mellan dörrarna som visar om bilen laddar, ”husdjursläge” och temperatur i bilen
+ mer familje- än sportbil trots 428 hästkrafter
+ välbalanserad
+ mjuk fjädring
+ instrumentpanel framför ratten och head-up-display
+ värmepump
+ tyst
+ stort panoramatak

På minussidan:
– minimal bakruta
– få förvaringsfack
– inget handskfack
– dålig röststyrning
– dålig massage

Zeekr X AWR får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 3 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr

Artikeln publicerad 4 november 2023