Nygamla Volvo EC40 halvbra

Volvo EC40 är uppdateringen av Volvo C40. Dagens Nyheter (DN) har testat Volvo EC40 och tycker inte den håller måtten jämfört med nykomlingen Volvo EX30, men ändå är ett ganska bra alternativ.

Volvo EC40 bygger på en kombinationsplattform (CMA) för både fossil-, hybrid- och elbilar. Plattformen delar Volvo med Polestar 2 och Lynk & Co 01.

Den testade bilen är inte en suv, men väl den fyrhjulsdrivna versionen (Volvo EC40 Twin Motor Performance). Bakhjulsdrivna versionen har visserligen plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med 1 500 kilograms dragvik och rimligt hög markfrigång. Men den saknar fyrhjulsdrift och riktigt kraftfull motor, och så är bagageutrymmet för litet för en traditionell suv.

Volvo EC40 finns i tre versioner: Volvo EC40 Single Motor, Volvo EC40 Single Motor Extended Range och Volvo EC40 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). För varje version finns olika tillvalspaket. Den här artikeln handlar om Volvo C40 Single Motor Extended Range.

DN har testat Volvo EC40 Single Motor Extended Range i en jämförelsen med Volvo EX30 Single Motor Extended Range. DN gör inte tummen upp för bilen, även om den klarar sig relativt bra. Den får 19 av 25 poäng i testet. DN ger högsta betyg (fem poäng) i kategorin säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, miljö och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.

DN summerar: Volvo EC40 känns ”som en Volvo i mångt och mycket”, vilket inte Volvo EX30 gör.

DN nämner en specifik konkurrent till Volvo EC40 Single Motor Extended Range, som den också testar i en envig, Volvo EX30 Single Motor Extended Range, vilken den äldre Volvon förlorar. DN har tidigare testat Volvo EC40 Single Motor Extended Range (19 augusti 2023) – då fick den 21 av 25 poäng!

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX30 står sig bra (9 mars 2024), Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (17 februari 2024), Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Här är fakta om Volvo EC40 Single Motor Extended Range.

√ Tillverkaren kallar bilen en kompakt suv, vilket den testade bilen inte är.

√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 252 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 420 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på cirka 28 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 78 kWh netto med 400 voltssystem.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,63 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 58,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 095 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 419 liter, med nedfällda baksäten 1 295 liter. Bilen har utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 31 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har navigationssystem framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Volvo EC40 Single Motor Extended Range är från 629 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EC40 Single Motor Extended Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ solid kvalitetskänsla
+ bra elbilsegenskaper
+ bekväma fåtöljer
+ ”prydlig textilklädsel”
+ känns som Volvo i stil, kontroller, sittställning och reglage
+ bra styrning
+ hög sittställning
+ baksäte med ”rimliga utrymmen och god ergonomi”
+ bra bagageutrymme med genomlastningslucka
+ användbar frunk
+ bra röststyrning

På minussidan:
– börjar bli gammal
– dyr redan i grundutförandet
– dåligt baksäte med låg takhöjd och stor kardantunnel
– sladdar lätt, överstyrd
– bilen känns stor och tung

Volvo EC40 Single Motor Extended Range får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 mars 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 10 mars 2024