Nya Volvo XC40 klart bättre

Volkswagen har uppgraderat sin populära elbil VW ID.3, som inte fått så gott mottagande. Däremot har nya Volvo C40 och XC40 fått applåder från branschpressen. Dagens Nyheter är sist ut av de tre rikstidningar (Di, DN och SvD), som jag bevakar för motortester.

Volvo personvagnars tuffa mål är att bolaget 2025 ska ha alla bilar elektrifierade. År 2030 ska Volvo bara sälja elbilar.

Bilarna som Volvo uppgraderar är: bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range (ER) och fyrhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Twin Motor samt bakhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), Volvo XC40 Recharge Single Motor ER och fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Twin Motor. I artikeln använder vi förkortningar för de långa namnen, där vi utelämnar ”Recharge” och förkortar ”Extended Range” till ”ER”. Denna artikel handlar om Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range, förkortad till Volvo XC40 ER.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Dagens Nyheter har testat nya Volvo XC40 ER och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”. Bilen får 21 av 25 poäng, med högsta poäng (fem) i två av fem kategorier, säkerhet och miljö. Enda plump i protokollet är det relativt låga betyget (tre) i ekonomi. DN summerar helhetsintrycket i rubriken: ”Bättre räckvidd och laddning i Volvos nya XC40 Recharge”.

DN ger alltså 21 av 25 poäng, Svenska Dagbladet, som jag skrev om i Volvo 40-serien bättre, ger motsvarande 19,4 av 25 poäng. Dagens industri, som jag skrev om i Bra uppgraderad Volvo XC40, ger 19 av 25 poäng.

Här är fakta om suven Volvo XC40 ER:

√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 252 hästkrafter och vridmoment på 420 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 205 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 78 kilowattimmar netto och 82 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 1,64 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 57,3 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 419 liter, med nedfällda baksäten 1 295 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 31 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och navigationssystem framför ratten men ingen head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år, vägassistans tre år och batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för bakhjulsdrivna Volvo XC40 ER är från 559 900 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Dagens Nyheter nämner inga uttryckliga konkurrenter till Volvo XC40, men rimligen består de av en knippe snarlika bilar: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes EQB, Škoda Enyaq IV, Tesla Model Y och VW ID.4.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo XC40 ER, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bakhjulsdrift
+ bra räckvidd genom snålare eldrift än tidigare
+ bra supersnabbladdning
+ egenutvecklade, kraftfulla elmotorer
+ bra chassi
+ bra styrning, speciellt i högre hastigheter
+ sannolikt bättre fjädring

På minussidan:
– snabbladdning (förstår dock inte vad SvD syftar på)
– högt vägljud på grov asfalt
– liten bildskärm
– högt pris

Bilden visar Volvo XC40 med bakhjulsdrift.

Volvo XC40 får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 8 juli 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 9 juli 2023