Volvo EX30 ”naggande god”

Suven Volvo EX30, som är nya instegsbilen och första Volvon byggd på ren elbilsplattform, har alla chanser att bli populär. Enda stora nackdel är priset. Volvo EX30 med lång räckvidd är ändå ett bra val

Elbilsplattform SEA2 är gemensam för Geelykoncernens bilar, Volvo, Zeekr och Smart. Det gör att jämförelsen med Zeekr blir uppenbar.

Strategin med elminstingen Volvo EX30 är dels att locka nya köpare till Volvo, dels att få befintliga Volvoägare att gå över till elbil. Volvo Cars räknar med att bilen blir en stor framgång – och kassako. Tillverkningen kommer från och med 2025 att ske även i belgiska Gent, inte bara som nu i Kina. Bilen ska komma till Sverige under första tertialet 2024.

Volvo EX30 finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). Nästa år kommer en mer renodlad suvversion, EX30 Cross Country. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Svenska Dagbladeti har testat Volvo EX30 Single Motor Extended Range som förseriebil. Den ger bilen mycket högt betyg, som gör den till ”bäst-i-test”. Bilen får 31 av 36 poäng, med högsta betyg (sex) i tre av sex kategorier, motor/växellåda, miljö och köregenskaper, näst högsta betyg (fem) i säkerhet och helhet samt lågt betyg (tre) i ekonomi. SvD summerar helhetsintrycket i sammanfattningen: ”Den är dyr men naggande god”.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har bakhjulsdrift (finns även med fyrhjulsdrift) med motor på 272 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 343 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar (kWh) brutto och 64 kWh netto med 400 voltssystem.

√ Förbrukningen är 1,69 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 47,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 840 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet, och ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 400 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), ingen instrumentpanel framför ratten och ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Volvo EX30 Single Motor Extended Range är från 489 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor från 429 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor från 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Svenska Dagbladet nämner tre specifika konkurrenter till Volvo EX30: Tesla Model 3, ”Pris 520 000 kronor. 282 hästkrafter. Räckvidd 51,3 mil”; Volkswagen ID.3, ”rymligare och har längre räckvidd, men den är också bara hälften så charmig”; Zeekr X Long Range RWD, ”Pris från 550 000 kronor. 272 hästkrafter. Räckvidd 44,5 mil”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tuff och stilsäker ”med schvung bakom ratten och coola detaljer”
+ premiumkänsla, framför allt vid körning
+ körglad
+ bekväm
+ välavstämt chassi
+ skön ratt och bra styrning
+ skön komfort
+ tyst
+ tillräcklig motorstyrka
+ snabb acceleration
+ cirka 25 procent lägre koldioxidutsläpp än eldrivna Volvo XC40 under bilens livslängd
+ upp till 35 procent återvunnet material
+ smidig självkörning
+ smarta förvaringsfack för termos och handväskor
+ snygg design på invända dörrhandtag och ventilationslameller
+ hög markfrigång, 16,5 centimeter
+ roliga detaljer som älgskog på ett förvaringsfack och svensk flagga på stolar
+ känslan är att bilen är större än vad den är med en längd på 4,23 meter
+ fyra olika interiörmiljöer
+ värmepump
+ fin, grå ullklädsel

På minussidan:
– dyr i inköp och privatleasing
– ”enpedalsläget är för mesigt”
– grundgaranti på tre år jämfört med kusinbilen Zeekr fem år
– ingen instrumentpanel framför ratten
– mittskärmen inte så lättanvänd under körning
– mjukvaruteknikbuggar
– litet baksäte, passar mer för barn än vuxna
– en del enkla lösningar
– usel precision i rattens knappar
– framstolarna har för liten sittyta
– litet bagageutrymme
– dyr med fyrhjulsdrift

Volvo EX30 Single Motor Extended Range får 31 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 18 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 18 november 2023