Elli bäst för snabbladdning

Det har blivit dyrare att ladda ebilar, framför allt med snabbladdning. Tesla har visserligen öppnat ungefär 70 procent av sina laddstationer i Sverige för alla typer av elbilar, bara man som icke-Tesla-bil betalar 129 kronor per månad. Priset per kilowattimme (kWh) är betydligt högre än tidigare för alla, visserligen dynamiskt prissatt. Men nu finns ett billigt alternativ: Elli.

Ett tag var Lidl ett gratisalternativ för snabbladdning, men inte längre. Vi skrev om detta i en uppdaterad artikel, Lidl leder inte i laddning (220625).

Sedan kom brittiska Bonnet med ett kalaserbjudande på som lägst 3,10 kronor per kWh. Det varade inte länge innan bolaget höjde med cirka 250 procent. Vi har skrivit om detta, Bonnet inte längre billigt på snabbladdning (220821).

Alla ting är tre, och nu har vi kanske ett mer bestående lågprisalternativ för snabbladdning: Elli.

Bakom företaget står tyska Volkswagen (VW). VW är delägare i det största paneuropeiska laddnätverket efter Tesla, Ionity. Anslutningen till Elli kostar för icke VW-bilister 129 kronor per månad. Sedan laddar man för 3,50 kronor per kWh på Ionity och många andra laddstationer. Priserna utanför Sverige är ungefär det samma.

Elli kommer man åt genom att ladda hem en app, ”Elli”. Den finns på App Store och Google Play. I appen registrerar man sig för ett abonnemang på ett år. Man laddar sedan elbilen via appen eller ett Ellikort, som man beställer separat. Appen fick jag inte att fungera, trots samtal till supporten; den startade om laddpunkten och lät mig ladda gratis. Ellikortet fungerade direkt och mycket snabbt.

Tesla har ett enormt övertag i antal laddstationer och laddpunkter, där Tesla steg för steg öppnar huvuddelen av sitt laddnätverk för alla typer av elbilar. Men Tesla är ändå dyrare för både Teslabilar och den del av laddnätverket som är öppet för alla, än Elli med Ionity. Ionity har fördel i högre laddhastighet (upp till 350 kW) och lägre pris. Ionity bygger nu ut sitt nät med framför allt flera laddstationer.

Dock bygger Tesla ensamt ungefär lika många laddstationer på ett år i Sverige, som Ionity har i totala antalet laddstationer i Sverige. Till detta kommer att Tesla har betydligt fler laddpunkter per laddstation. Men konkurrensen är bra och Ionitypriset via Elli är mycket bra.

Elli har ett fåtal egna laddstationer på 250 kW, men är framför allt en operatör, som sluter avtal med olika laddoperatörer. I dag kan man använda Elli på över 400 000 laddpunkter i Europa.

Ellis utbud i Sverige är stort, även om Ionity står för en liten del av snabbladdarna och supersnabbladdarna (HPC) med laddpunkter på minst 150 kW. Antalet laddstationer för Ionity är 23 i Sverige. Ionity bygger ut laddstationerna i Sverige i samarbete med bränslestationskedjan Circle K, dock utan besked om var och när nya laddstationer kommer.

Bilden visar skribentens snabbladdning av Tesla Mode Y på Ionity Uppsala.

Text och bild:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 7 december 2022