Brittiska Bonnet var suveränt billigt på snabbladdning för elbilar, därtill i många fall med supersnabbladdning (HPC) på 350 kilowatt (kW), när många fick upp ögonen för Bonnet tidigare i år. Priset varierar mellan olika länder och beroende på växelkursen för brittiska pundet. I Sverige var i början av sommaren kWh-priset 3,10 kronor för supersnabbladdning på Ionity.

Bonnet – som betyder ”motorhuv” – kommer man åt genom att ladda hem en app, ”Bonnet: EV Charging App”. Den finns både på App Store och Google Play. I appen registrerar man sig för ett abonnemang, som finns på olika kWh-nivåer och månadsbelopp. När jag skrev artikeln varierade priserna från 4,32 till 3,10 kronor per kWh (200 kWh). Nu ligger de på 8,20 till 7,80 kronor per kWh.

Bonnet sätter priserna i brittisk valuta (GBP), men på webbplatsen kan man välja land för att se vad det kostar i lokal valuta Med ett svenskt pris på 3,10 kronor per kWh var det billigare för Teslabilar att ladda med Bonnet än Teslas eget laddnätverk. Men inte längre.

Tesla har, förutom priset, ett enormt övertag i antal laddstationer och laddpunkter, där Tesla steg för steg öppnar huvuddelen av sitt laddnätverk för alla typer av elbilar. Enda paneuropeiska konkurrent till Tesla är Ionity, som nu bygger ut sitt nät. Dock bygger Tesla ensamt lika många laddstationer på ett år i Sverige, som Ionity har i totala antalet laddstationer i Sverige. Till detta kommer att Tesla har betydligt fler laddpunkter per laddstation.

Bonnet har inga egna laddstationer, utan sluter avtal med olika laddoperatörer. I dag kan man använda Bonnet på över 6 000 laddpunkter. Bonnets karta visar hela tiden aktuellt laddnätverk.

Abonnemanget har fast månadskostnad. Om man inte använder det man betalat för under en månad, rullar kvarvarande kWh över till ny månad. Abonnemanget har ingen bindningstid och gäller bara i det land man tecknat avtalet.

”Bonnet ansluter 17 plus av de bästa laddsnätverken för elbilar i Europa, och fler läggs till kontinuerligt. Detta innebär en app, ett konto, en betalning och alla dina avgifter sorterade”, skriver Bonnet på sin webbplats.

Bonnet erbjuder laddstationer i nästan alla västeuropeiska länder.

Bonnets utbud i Sverige är än så länge litet. Merparten, cirka 20, är Ionity, där alla laddpunkter är supersnabbladdare på 350 kW. Här sker en fortsatt utbyggnad i samarbete med bränslestationskedjan Circle K, dock utan besked om var och när nya laddstationer kommer.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 juni 2022
Uppdaterad 21 augusti 2022