Medioker elbil från Honda

Honda har, liksom japanska bilar i allmänhet, varit sen med elbilar. Det är japanerna fortsatt. Nya Honda e:Ny1 är helt enkelt en medioker elbil.

Honda e:Ny1 finns i flera versioner, där denna artikel handlar om Honda e:Ny1 Advance (”e:ny1” ska uttalas ”anyone”). Honda e:Ny1 är inte en större variant på Hondas första elbil, Honda e, utan en helt ny variant. Den bygger på en renodlad elbilsplattform.

Honda kallar sin bil för suv, men det är den inte. Bilen har varken fyrhjulsdrift eller möjlighet till dragkrok.

Jag har skrivit en artikel om Honda på Jörgensval.se: Honda med ny elbil (5 augusti 2023).

Svenska Dagbladet har testat Honda och gör i praktiken tummen ner för bilen, som får 22 av 36 poäng. Den får inte full pott (sex poäng) i någon delkategori, näst högsta betyg (fem poäng) i miljö och säkerhet, medelbetyg (fyra poäng) i köregenskaper och (tre poäng) motor/växellåda och helhet samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.

Svenska Dagbladet summerar: ”Modellen är långt ifrån det billigaste och bästa elbilsvalet – tvärtom är elbilsegenskaperna och de uppkopplade tjänsterna flera år efter de bästa konkurrenterna”.

Här är fakta om Honda e:ny1 Advance.

√ Bilen är en kompaktsuv.

√ Bilen har framhjulsdrift, 204 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 310 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är hög. Bilen har ännu inte testats i Euro NCAP; syskonbilen fick näst högsta betyg (fyra poäng).

√ Snabbladdningen är 78 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 68,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 61,9 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,82 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 41,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,6 sekunder.

√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 752 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 344 liter, med nedfällda baksäten 1 136 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok och oklart om taklast.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har inte nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, lack tre år, rostskydd tolv år, eldrivlina fem år/10 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Grundpriset för Honda e:Ny1 är från 530 000 kronor; bilen i testet med beteckningen Advance kostar 570 000 kronor.

Svenska Dagbladet nämner fyra specifika konkurrenter: Renault Mégane E-Tech, ”Lite mindre bil med alertare köregenskaper och snabbare laddning. Finns även i en billigare version med kortare räckvidd”; Tesla Model 3, ”billigare, bättre och häftigare som elbil”; Tesla Model Y, ”större och har lite längre räckvidd”; Volvo EX30, ”Har denimklädsel i interiören och ett av marknadens bättre infotainmentsystem. Kommer med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, samt en version med längre räckvidd på 47,5 mil som kostar 60 000 kronor extra”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Honda e:Ny1 Advance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tillräckligt stark motor
+ förbrukningen ”per mil är skaplig”
+ rimligt bra räckvidd
+ välutrustad
+ hög komfort
+ tyst
+ generösa utrymmen
+ mycket bra ergonomi
+ baksäten med mycket god komfort och takhöjd
+ hög kvalitetskänsla
+ ”lätt att trivas bakom ratten”
+ panoramaglastak
+ parkeringspilot
+ rattvärme
+ 360-graderskamera
+ trygg körupplevelse
+ skön fjädring
+ mjuk acceleration
+ gamla Hondakunder kommer att känna igen sig
+ bra med många manuella reglage
+ stora ikoner på skärmen
+ stort bagageutrymme

På minussidan:
– dyr
– inte särskilt snabb acceleration
– osnyggt vinande ljud från elmotorn
– finns flera billigare elbilsalternativ
– känslig och svåranvänd signal vid hastigheter över skyltad hastighet
– långsam snabbladdning (78 kW)
– ingen bil för långfärder
– ingen bil som utmanar
– ingen navigator som anger laddställen
– ingen möjlighet till förvärmning av batteriet
– ratten går inte att dra ut tillräckligt för korta personer
– saknar ”magiska sätena” som finns i andra Hondamodeller. där man kan fälla upp sittdynan i baksätet för att få plats med höga föremål
– elbilsegenskaperna och uppkopplade tjänsterna flera år efter de bästa konkurrenterna
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– inget dragkrok

Svenska Dagbladet ger Honda e:Ny1 Advance 22 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 4 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Honda

Artikeln publicerad 5 november 2023