Renault Mégane E-Tech 60 bra val

Med elbilen Zoe var franska Renault pionjär. Den blev Europas mest sålda elbil. Zoes efterträdare, Renault Mégane E-Tech, kommer långt efter och gör att Renault har förlorat sitt försprång. Nu är konkurrens mycket hårdare i det mellanklassegment, även kallas Golf-klassen, som Mégande E-Tech tillhör.

Franska Renault – liksom japanska Nissan och Mitsubishi – har gemensamma elbilsplattformen CMF-EV. Renault har Mégane E-Tech i två batteristorlekar, 60 respektive 40 kilowattimmar (kWh), där 60 kWh-bilen finns med 220 hästkrafter (hk) och 130 hk. Mégane E-Tech 60 kWh med 220 hk finns med tre utrustningsnivåer: Equilibre, Techno och Business edition; 60 kWh-bilen med 130 hk finns bara med utrustningsnivån Evolution ER; 40 kWh-bilen finns bara med grundutrustningsnivån Equilibre.

Jag har skrivit flera artiklar om Renault på Jörgensval.se: Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Renault Mégane E-Tech hör till den så kallade Golfklassen, uppkallad efter Volkswagens klassiska bil. Här konkurrerar Renault Mégane E-Tech med nya ”Golfklassen” VW ID.3 men också med bilar som Kia Niro EV och Hyundai Ioniq 5.

Gröna Mobilister har testat Renault Mégane E-Tech och gör tummen upp för bilen, visserligen utan betyg, men med ett samlat omdöme jag skulle klassa som bäst-i-test.

Gröna Mobilister summerar: ”Jag är inte ensam att hålla Megane e-tech som vinnare, M Sverige (gamla Motormännen) utser den till Årets Smartaste Köp. Det är helt enkelt en lagom bil, gjord för vanligt folk som vill börja köra på el, som inte behöver köra extremt långt eller fort, ladda väldigt snabbt eller ha enorma utrymmen.”

Här är fakta om Renault Mégane E-Tech med 60 kWh och 220 hk, med 60 kWh och 130 hk respektive 40 kWh och 130 hk.

√ Bilen är varken suv eller halvkomi, utan crossover.

√ Bilen har framhjulsdrift med 60 kWh och 220 hk, 60 kWh och 130 hk respektive 40 kWh och 130 hk samt vridmoment på 300 respektive 250 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 130 kilowatt (kW) respektive 85 kW (40 kWh). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 65 alternativt 43,3 kilowattimmar (kWh) brutto samt 60 respektive 40 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,61, 1,55 respektive 1,58 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 45, 47 respektive 30 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4, 10,5 respektive 10,0 sekunder.

√ Toppfarten är 160, 150 respektive 150 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 636, 1 624 respektive 1 537 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 440 liter, med nedfällda baksäten 1 332 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 900 respektive 500 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har ingen djup nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil två år med möjlighet till förlängning till tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, vägassistans ett år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Grundpriset för Renault Mégane E-Tech 60 kWh 220 hk är än så länge från 479 900 kronor, för Renault Mégane E-Tech 60 kWh 130 hk 489 900 kronor och för Renault Megane E-Tech 40 kWh 130 hk 429 900 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset.

Gröna Mobilister nämner sex specifika konkurrenter: Cupra El Born (Seat), ”Äntligen fixade”; Kia Niro EV, ”Samma storlek, snarlika data, borde vara billigare”; MG 4, ”Utrymmesmässigt liknande, billigare, laddar snabbare”; Nissan Ariya, ”Samma bottenplatta, mer suv-lik”; Tesla Model 3, ”Du får en Tesla för samma pengar, men Renaulten är trevligare”; Volkswagen ID.3, ”Äntligen fixade”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégane E-Tech med 60 kWh och 220 hk, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ elbil från grunden, bygger på ren elbilsplattform
+ hög säkerhet
+ rimligt prissatt
+ ombonad och skön kupé
+ stora utrymmen
+ egen design
+ ”premium light”
+ bra avvägning mellan analoga och digitala reglage på skärm
+ har Googlesystemet
+ bra röststyrning
+ instrumentpanel av gamla petflaskor, stolklädsel av återvunnen textil eller veganskt läder
+ mängder av förvaringsutrymmen
+ växelväljare bakom ratten
+ bra komfort i framsäten och massage i tre lägen
+ ratten inställbar i längs- och höjdled och snyggt avfasad
+ relativt snabb acceleration
+ mjuk fjädring
+ litiumjonbatteri utan jordartsmetaller
+ bromskraftsåterföring med paddlar bakom ratten, från seglingsläge till enpedalskörning
+ smidig stadsbil med liten vändradie
+ låg vikt på grund av mycket aluminium
+ ladduttag på höger framflygel
+ rikhaltig säkerhetsutrustning i grundutförande
+ adaptiv farthållare använder kamera och GPS men missar många skyltar

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dålig runtomsikt
– viss säkerhetsutrustning kostar extra, fyra olika säkerhetspaket som tillval är för mycket
– högre förbrukning än väntat
– inget förvaringsutrymme under huven (frunk)
– trångt i baksäten för benen och långa personer
– ”mittplatsen hopplöst obekväm” i baksätet trots att bilen inte har kardantunnel
– ingen lastlucka
– bagageutrymme med ”brevinkast” och hög inlastningskant
– framtung
– digitala backspegelns kamera geggar igen vid dåligt väder och är svår att använda i starkt solsken
– snett bakåt är C-stolparna orimligt breda, snett framåt är A-stolparna det likaså

Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 29 september 2023.

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 29 oktober 2023