Elbilar har många säkerhetsfördelar. En av dem är att batteriet ger låg tyngdpunkt och därmed god väghållning. En annan är att elbilar vanligen har omfattande säkerhetsutrustning.

Den europeiska organisationen som krocktestar bilar, Euro NCAP, ger elbilar toppbetyg. Under 2021 krocktestade Euro NCAP, som står för European New Car Assessment Programme, 33 bilmodeller, varav 22 fick högsta betyg (fem stjärnor). Elbilar avgick med krocksäkerhetssegern i fyra av 2021 års klasser, trots att de är så få: lyxbilar, stora suvar och B-segmentet (”Poloklassen”). Sedan fanns en särskilt elbilsklass, där vi redovisar alla bilar med högsta betyg, fem stjärnor.

Alla som 2021 vunnit en kategori eller kommit efter men fortsatt fått högsta betyg, fem stjärnor, finns med i vår sammanställning. Enda kategorivinnare utan full pott är Fiat 500e, som får fyra stjärnor.

Alla testade bilar har standardsäkerhetsutrustning.

Mängder av bilar är testade före 2021, men de finns inte med i denna artikel. Alla tester finns på Euro NCAP:s webbplats.

Utfallet 2021 i de olika kategorierna blev följande, där drivlinan helelektrisk (el) finns inom parentes. Utöver dessa kategorier hade Euro NCAP 2021 en särskilt elbilskategori.

Helelektriska bilar
Mercedes EQ EQS (el) följd av Polestar 2 (el), WV ID.4 (el), Lynk & Co 1 (el), Škoda Enyaq iV (el), BMW iX (el), Toyota Mirai (el), Audi Q4 e-tron (el), Ford Mustang Mach-E (el), Hyundai Ioniq 5 (el) och Nio ES8 (el)

Lyxbilar
Mercedes EQ EQS (el) följd av Polestar 2 (el), Genesis G80, Genesis G70 och Toyota Mirai (el)

Stora familjebilar
Subaru Outback

Stora suvar
Škoda Enyaq iV (el) följd av Audi Q4 e-tron (el), BMW iX (el), Genesis GV80, Genesis GV70 och Nio ES8 (el)

Små familjebilar
Škoda Fabia

Mini-van
Toyota Yaris Cross följd av VW Caddy

Små suvar
Nissan Qashqai följd av Lynk & Co 01 (el), VW ID.4 (el), Cupra Fermentor, Ford Mustang Mach-E (el), Hyundai Ioniq 5 (el) och Hyundai Tucson

B-segmentet (”Poloklassen”)
Fiat 500e (el)

Jörgen Bengtson
Foto: Euro NCAP