Citroën med ”mjuk” elsuv

Fransmännen har varit sena på elbilsbollen, men nu kommer bland annat Citroën med en rimligt pigg elbilssuv, Citroën ë-C4. Den har ingen imponerande räckvidd, men rejält med charm och lågt pris.

Citroën ë-C4 har samma konfiguration som andra elbilar från franska PSA, exempelvis DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 och Opel Corsa-e. Svenska Dagbladet har testat bilen och kallar den ”en charmig mjukis”.

Bilen kostar från 429 900 kronor och privatleasing från 2 999 kronor per månad. Inköpspriset är före miljöbilspremien på 70 000 kronor.

Bagageutrymme är 380/1 250 liter.

SvD ser två huvudkonkurrenter till Citroën ë-C4: Volkswagen ID.3 Pro Performance och Peugeot e-2008.

I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C4, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ ”charm och komfort”
+ ”fjäderlätt styrning”
+ bra förarsäten
+ mjuk fjädring
+ låg förbrukning: 1,6 kWh/mil WLTP
+ litet batteri ger högt mijöbetyg
+ bra isolerad kupé
+ praktiskt bagageutrymme med höj- och sänkbart golv
+ genomlastningslucka
+ snabbladdningen 10–80 procent på cirka 30 minuter
+ induktionsladdning av mobil
+ rattvärme och stolsvärme
+ rymlig för sin storlek

På minussidan:
– ingen dragkrok
– långsam acceleration: 0–100 km/t på 9,7 sekunder
– ”lämpar sig bäst för körning i godan ro”
– brister i säkerhet
– dålig vridstyvhet
– passar dåligt som förstabil
– dålig räckvidd
– låg takhöjd i baksätet
– spartansk förarmiljö med enkelt materialval
– ingen fyrhjulsdrift

Citroën ë-C4 får 25 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 14 januari 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 13 januari 2022
Uppdaterad 28 januari 2022