Ikoniska Fiat 500 som elbil

Fiat har en liten elbil, som passar bra i stadskörning och för den som inte behöver mer än max fyra sittplatser och lite bagage, Fiat 500 Electric (500e) med stor motor.

Organisationen Gröna Bilister har testat bilen, “Liten, lättkörd, avgasfri, pigg och kul. Men det finns orosmoln på himlen och svåra val att göra”, skriver organisationen i sin test av bilen.

Fiat 500 är ikon bland överkomliga bilar. Gröna Bilister ser elbilen som ”ett skolboksexempel på hur man tar en ett halvt sekel gammal klassiker in i nutiden”. Fiat 500 kom 1957 och elbilsversionen ”tar essensen från tidigare generationer och tillför en hel del nytt, varav eldriften är det mest uppenbara”, skriver biltestaren.

Den billigaste version av bilen med litet batteri säljs inte i Sverige. Versionen med stort batteri finns i flera versioner, som för 2022 års modell kostar från 339 900 kronor till cabriolet-versionen för 414 900 kronor. Priserna är före miljöbilspremien på 70 000 kronor.

Gröna Bilister bokför som minus att bilen inte är krocktestad. Det har den dock blivit efter Gröna Bilister-testet och fick betyget fyra av fem i Euro NCAP. 

Gröna Bilister ser tre huvudkonkurrenter till Fiat 500e: Mini Cooper Electric, Honda e och Peugeot e-208.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat 500 Electric, vanligen känd som Fiat 500e, med stor motor och stort batteri, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ ”cool”
+ kompakt och smidig
+ lättkörd
+ räckvidd (WLRP): 32 mil, i stadstrafik 46 mil
+ finns i cabriolet-version
+ fyrhjulsdrift
+ bra stadsbil
+ mer komfortabel på motorväg än Fiat 500
+ ljud i låg fart i form av italiensk violinkonsert
+ tre körlägen, inklusive enpedalskörning
+ laddbox ingår
+ omfattande säkerhetsutrustning
+ troligen högt andrahandsvärde

På minussidan:
– fyrsitsig med trångt baksäte
– stötig på sämre vägar
– vag styrning
– ”rejält dyr i topputrustade versioner”
– inte utrymmeseffektiv
– litet bagageutrymme: 185 liter
– ingen dragkrok
– långsam snabbladdning: 85 kW
– låg takhöjd
– ingen långfärdsbil
– begränsad, ickefungerande röststyrning
– långsam acceleration: 0–100 km/t på 9 sekunder
– bullrig i höga farter
– dåliga filhållare och vingelvarnare
– hög förbrukning för liten bil: 1,79–1,99 kWh per mil

Gröna Bilister ger inga poäng i sina tester.

Gröna Bilister testade bilen 2021.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 9 januari 2022
Uppdaterad 28 januari 2022