Fiat 600e ganska bra elbil

Fiat var sen med elbilar, men börjar nu ta för sig inom segmentet små stadsbilar. Först kom legendariska Fiat 500 som elbil (500e), inklusive en version som cabriolet. Nu kommer Fiat 600e, som är större och ger mer.

Fiat 600e har yttre likheter med den klassiska bensinversionen 600. Fiat 600e finns i två versioner, basversionen Red och premiumversionen La Prima. De är så nya på den svenska marknaden att de ännu inte fått något pris. En rimlig gissning är att de blir relativt billiga, om än dyrare än Fiat 500e. Fiat 600e bygger på Stellantis nya elbilsplattform, är koncernsyskon till Jeep Avenger och delar bland annat växelväljare, bildskärmslösning och knappar med Jeep.

Jag har haft sex artiklar om Fiat på Jörgensval.se: Fiat 500e 3+1 pigg nykomling (26 augusti 2023), Fiat e-Scudo pigg skåpbil (15 maj 2023), Fiat 500 e Cab bra – men brister (29 mars 2023), Flexibel skåpbil från Fiat om Iveco eDaily (13 november 2022), Ikoniska Fiat 500 som elbil (9 januari 2022) och Bra men dyr Fiat 500e (17 juli 2022) plus Okända Abarth gör elbilsentré (25 juli 2023).

Dagens Nyheter har testat Fiat 600e La Prima. Den blir inte ”bäst-i-test”, får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö och komfort samt medelbetyg (3 poäng) i köregenskaper, säkerhet och ekonomi. DN summerar intrycket i rubriken: ”Charmig elbil med trångt baksäte ger smak av Italien”.

Här är fakta om Fiat 600e La Prima:

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 260 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är oklar. Den är inte testad i Euro NCAP, där Fiat inte brukar få full pott (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 100 (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50,8 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,52 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 40,6 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.

√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 590 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 360 liter, med nedfällda baksäten 1 230 liter. Bilen har – vad vi vet – inget utrymme under durken och inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och taklast.

√ Bilen har flera av förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA), däremot instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Fiat 600e La Prima är inte klart i kronor, men gissningsvis blir det cirka 450 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Fiat 600e La Prima men nämner i förbifarten Peugeot e-208, Peugeot e-2008 och Jeep Avenger. Andra konkurrenter är rimligen MG4, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat 600e La Prima, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ sannolikt priset
+ ”kul design”, rund och mjuk
+ rolig körning på slingriga vägar
+ bra stadsbil
+ mjuk och snäll fjädring, som klarar vägens gupp och ojämnheter bra
+ smakfull interiör, ”varmt och ombonat”
+ glatt leende i fronten
+ delat baksäte
+ värmepump
+ lätt och snabb styrning
+ tydliga effektlägen eko, normal och sport
+ energiåtervinning i två steg
+ avslappnad förarmiljö
+ stor pekskärm
+ massage i framstolarna

På minussidan:
– trångt baksäte
– dålig vägkontakt
– fjädringen klarar inte vägens stora hål eller spetsiga gupp
– inte krocktestad av Euro NCAP
– saknar lastlucka

Fiat 600e La Prima får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 december 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat

Artikeln publicerad 9 december 2023