Kinesiska MG – MG var historiskt en brittisk sportbil – lanserar nu en billig elbils-SUV. Den har visserligen begränsningar i dragvikt och annat, men pris som slår det mesta, framför allt privatleasingpriset. Dagens PS skriver den 10 oktober 2021 om bilen MG Marvel R Electric.

Bilen kostar för modellen Luxuary 3 645 kronor per månad i privatleasing (1 000 mil per år) och 489 990 kronor i inköp samt för modellen Performance 3 995 kronor i privatleasing och 524 990 kronor i inköp. Båda inköpspriser är före klimatbonus på 70 000 kronor.

MG Marvel R Electric är onekligen en intressant bil. Senare tester får visa vad den går för i krocksäkerhet, användarvänlighet och annat som avgör bilval för den som vill ha en SUV med fyrhjulsdrift och möjlighet till dragkrok. Syskonet MG ZS EV, som kom i juni 2021, tog Sverige med storm och blev en av de mest sålda elbilarna.

Reportaget redovisar bilens för- och nackdelar. Här summerar jag med min tolkning av reporterns plus och minus för den dyrare modellen med fyrhjulsdrift (Performance).

På plussidan:
+ billig
+ välutrustad
+ byggkvalitet
+ snabb: 0–100 km/t på 4,9 sekunder
+ stort bagageutrymme: 479/1 400 liter 
+ fyrhjulsdrift

På minussidan:
– räckvidd
– max 92 kW i snabbladdning
– laddning 5–80 procent på 43 minuter
– dragvikt 750 kilogram

Det finns i år tre helelektriska bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5. Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X. Och nu kommer billiga SUV:ar som MG Marvel R Electric.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 12 oktober 2021