Nio ET7 bra men dyr

Nio är ett av många kinesiska bilmärken att hålla koll på. Nio skiljer ut sig från resten i många avseenden: hög kvalitet, stor räckvidd, batteribytesmöjlighet och stor infrastruktur kring bilen.

Vi har på jorgensval.se skrivit flera artiklar om Nio under 2022, Nio ET7 inte konkurrenskraft (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

När Nio ET7 kom till den svenska marknaden, hade den inte ett köppris, utan bara möjlighet till dyr leasing. På andra europeiska marknader fanns den att köpa. I Sverige blev tummen samfällt ner.

Nu gör Nio ET7 ett nytag, med ett pris som dock är högt, framför allt efter Tesla Model Y:s prissänkning. Ändå framstår Nio som en spännande nykomling och utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare.

Nio ET7 kallar sig suv och lever också upp till kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, rejäl dragkroksvikt, hög markfrigång och lång räckvidd. Till detta kommer hög kvalitet och batteribyte på under fem minuter.

Dagens Nyheter har testat bilen och tycker den är bra – men dyr, ”svindyr” med DN:s ord. Den får klart bättre betyg än två kinesiska suv-konkurrenter, Aiways U5 Premium och Maxus Euniq 6, men ändå inget toppbetyg. Det gör att den inte kan konkurrera med de bästa ickekinesiska elbilarna.

Här är fakta om Nio ET7.

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 480 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 90 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto; finns även med mindre batteri (75 kWh) och större (150 kWh). Räckvidden med 100 kWh-batteriet är 58 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,2 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder och toppfarten 200 km per timme.

Bagageutrymmet är 364 liter, med nedfällda baksäten cirka 1 500 liter. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 2 000 kilogram.

Nio ET7 har många förarstödssystem.

Priset för Nio ET7 är 919 000 kronor, inklusive köp av batteri. Pris för prenumeration (leasing) är omkring 15 200 kronor per månad. För den som vill ha ytterligare utrustning ökar priset. Nio ET7 med 100-kWh-batteri finns också till ett lägre pris vid hyra av batteri, 789 000 kronor,

DN nämner inga specifika konkurrenter till Nio ET7.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET7 med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög komfort
+ panoramaglastak
+ massage, ventilation och värme i alla säten
+ batteribyte på särskilda stationer
+ bra bildskärmar
+ head-up-display
+ sportig
+ trygga köregenskaper
+ stark Nio-gemenskap
+ tyst kupé
+ luftfjädring
+ gedigen

På minussidan:
– högt pris
– litet bagageutrymme
– saknar Apple Carplay och Android Auto
– inte samma direkts styrning som Audi, BMW eller Mercedes

Nio ET7 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 januari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Artikeln publicerad 29 januari 2023