Lexus är japanska Toyotas lyxbilmärke, en bil som ska vara bättre än liknande bilar. Som elbil sticker dock inte Lexus RZ 450e ut, snarare tvärt om. Det är främst den digitala styrningen, vilken ersätter den mekaniska, som är den stora nyheten. På engelska talar man om ”steer-by-wire”, som det ännu inte finns en etablerad svensk term för.

Den digitala styrningen ger flera fördelar: vibrationsfri ratt, exakt styrning och mycket mindre vridning på ratten för maximalt styrutslag, 150 grader istället för drygt två varv (drygt 720 grader) mellan ytterlägena. Detta styrsystem är dock ett tillval.

Lexus RZ 450e delar en renodlad elbilsplattform med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, e-TNGA, men har en egen design och egenutvecklade delar. Den är elbil nummer två från Lexus, som kom med sin första elbil för drygt två år sedan, Lexus UX 300e.

Dagens Nyheter har testat Lexus RZ 450e. DN ägnar cirka halva recensionen åt styrsystemet, som recensenten är förtjust i. Bilen som helhet verkar också att falla på testaren på läppen.

Här är lite fakta om Lexus RZ 450e med fyrhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 6,6 kW med tillval på 11 kW.

Batteriets storlek är 71,4 kWh och räckvidden cirka 40 mil. Förbrukningen är 1,8 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är än så länge okänt, både i bagageutrymmet och med nedfällda baksäten. Men DN gissar på cirka 450 liter i själva bagageutrymmet.

Lexus RZ 450e finns med dragkrok men har en dragvikt på endast 750 kilogram. Bilen har fyrhjulsdrift.

Lexus RZ 450e har en rad förarstödssystem som adaptiv farthållare och olika varningsfunktioner.

Priset är ännu inte klart, trots att köpstart är sommaren 2022.

DN nämner inga specifika konkurrenter till Lexus RZ 450e, men man kan gissa att till konkurrenterna hör kusinerna Toyota bZ4X och Subaru Solterra.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lexus RZ 450e med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ revolutionerande styrning
+ goda köregenskaper
+ design
+ elmotor
+ relativt låg elförbrukning

På minussidan:
– kort räckvidd
– låg dragvikt
– låg lastvikt
– långsam snabbladdning

Lexus RZ 450e får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 augusti 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Lexus

Artikeln publicerad 9 augusti 2022