I Volkswagenfamiljen, med sina många märken, har Seat varit sist på elbilsbollen. Nu kommer den spanska tillverkaren med flera elbilar under namnet Cupra Born, som moderbolaget Seat lanserade 2021. Ny på marknaden är Cupra Born eBoost, en sportigare variant av sina tyska och tjeckiska syskon med 231 hästkrafter jämfört med 204 för Cupra Born.

Cupra Born eBoost delar MEB-plattform med syskonet Audi, VW och Škoda. Tillverkningen sker inte i hemlandet Spanien, utan i tyska Zwickau, där också VW-syskonen ID produceras.

Svenska Dagbladet har testat Cupra Born eBoost. SvD tycker om bilen, som den kallar ”spanska kusinen ett snäpp tuffare” men tvivlar på andrahandsvärdet.

Här är lite fakta om Cupra Born eBoost med bakhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 120 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Batteriets storlek är 58 kWh och räckvidden 41,6 mil; bilen finns också med större batteri (77 kWh) och räckvidd på 54,5 mil. Förbrukningen är 1,65 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,6 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter.

Cupra Born eBoost finns inte med dragkrok och fyrhjulsdrift, trots att MEB-plattformen finns med fyrhjulsdrift.

Cupra Born eBoost har förarstödssystem som adaptiv farthållare, olika varningsfunktioner och parkeringshjälp.

Priset är från 499 900 kronor före miljöbonus för inköp. För den som vill ha extrautrustning ökar priset. Privatleasing startar på 3 695 kronor per månad med förhöjd avgift på 10 000 kronor första månaden. Bilen med större batteri (77 kWh) och 135 kW-laddning kostar 531 900 kronor, men rymmer då bara fyra personer.

SvD nämner två specifika konkurrenter till Cupra Born eBoost: Tesla Model 3 och VW ID.3

I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Born eBoost med lilla batteriet (58 kWh), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra acceleration
+ hög säkerhetsutrustning i standardutförande
+ relativt billig
+ spänstiga köregenskaper
+ sportiga stolar
+ bra baksätesutrymme trots kompakta yttermått
+ bakhjulsdrift utan kardantunnel

På minussidan:
– låg toppfart 160 kilometer per timme
– sannolikt sämre andrahandsvärde än VW
– stötig gång på dåliga vägar
– svårmanövrerade svepreglage och felutformade touchknappar på ratten
– långsam snabbladdning

Cupra Born eBoost får 27 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 6 augusti 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Cupra

Artikeln publicerad 6 augusti 2022