Med Kia EV6 ”susar märket in på marknaden med en betydligt vassare produkt”, skriver Dagens industri den 22 oktober 2021. Di hänvisar till den nya elbilsplattformen E-GMP – vilken Kia delar med syskonet Hyundai – som en viktig faktor, som gör att Kia svingar sig upp till en ny nivå.

Tidningen ser tre konkurrenter till Kia EV6: koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5, Tesla Model S – alltså inte Tesla Model Y som jag tycker är naturligare – och Polestar 2. Di anser att Kia EV6 står sig bra mot konkurrenterna VW ID.4, Škoda Enyaq IV och Audi Q4 e-tron, eftersom Kia har betydligt högre snabbladdning och flera hästkrafter.

Priset är en av Kia EV6:s många fördelar; i versionen med fyrhjulsdrift och en del extrautrustning, Kia EV6 Plus AWR, kostar den 634 800 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Märkligt nog nämner inte Di flera andra fördelar: långt bagageutrymme med nedfällda baksäten (upp till 220 centimeter), litet bagageutrymme fram (frunk), bra garantivillkor med krav på serviceintervall 3 000 mil istället för tidigare 1 500 mil, helt fällbara och ergonomiskt utformade avslappningssäten fram och snabb acceleration i den fyrhjulsdrivna och motorstarkare versionen på 0–100 km/t på 5,2 sekunder.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift, Kia EV6 Plus AWD, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus och i några fall kompletterar för faktauppgifter om fyrhjulsdrivna versionen:

På plussidan:
+ bra köregenskaper
+ sportig design
+ tyst
+ stötdämpare som anpassar sig efter underlaget
+ pris
+ låg förbrukning: 1,72 kWh/mil
+ hög supernsnaddladdning: 239 kW, laddar 10–80 procent 18 minuter
+ räckvidd: 50,6 mil WLTP
+ stort bagageutrymme: 490/1 300 liter
+ batteribank som gör att man kan ladda annan elutrustning (V2L)
+ reglerbar bromsåtervinning som i stort sett möjliggör enpedalskörning
+ stora bildskärmar med både Apple carplay och Android auto
+ bra varningssystem över bilens döda vinklar
+ rymlig invändigt för benen även i baksätet
+ släpvagnsdragvikt: 1 600 kilogram
+ ren elbilsplattform

På minussidan:
– toppfart: 185 km/t
– lite trång invändigt för huvudet i baksätet

Kia EV6 får 20 av 25 poäng i betyg.

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq IV och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt klart under 1 500 kilogram.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 oktober 2021