Volkswagenkoncernen har nu presenterat ytterligare en elbil, nu från bilmärket Seat: Cupra Born.

Dagens PS Motor har testat bilen den 25 oktober 2021 och tycker att spanjorerna har lyckats väg: ”Cupra Born är en eldigare spansk version av Volkswagen ID.3”, ”en fräckare och coolare elbil”. Bilen tillverkas dock inte i Spanien, utan i tyska Zwickau i tidigare Östtyskland. Överhuvud taget har Seat, sedan man introducerade märket Cupra, lyckats väl med den nya modellen. Allmänheten rankar varumärket mycket högre än Seat, som harvar i bottenligan. Cupra är på väg att gå om Seat i nyförsäljning i Sverige.

Bilen kommer i tre batteristorlekar: 45, 58 och 77 kWh. Tyvärr säger testet inget om pris, förbrukning, toppfart, bagageutrymme, eventuell förvaring fram (frunk) och tid för snabbladdning tio mil och 10–80 procent av batteriet.

Den främsta konkurrenten är nog den dyrare Volkswagen ID.3.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med stort batteri (77 kWh), där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ snygg och tuff
+ sköna sportstolar
+ räckvidd: 54 mil WLTP
+ lättkörd i stadstrafik
+ snäv vändradie
+ ren elbilsplattform

På minussidan:
– buggig navigator
– lätt att komma åt knapparna på ratten av misstag
– ingen filbytesvarnare
– osäkert andrahandsvärde
– relativt långsam: 0–100 km/t på 6,6 sekunder
– snabbladdning: 120 kW
– ingen dragkrok

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 27 oktober 2021