Xpeng P7 AWD bra sedanval

Xpeng är en kinesisk elbilstillverkare att lägga på minnet. Den floppade visserligen totalt med Xpeng P5 men kommer nu igen med sedanen Xpeng P7 AWD Performance och suven Xpeng G9. Denna artikel handlar om Xpeng P7 AWD Performance.

Xpeng utmanar premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo – men riktar i högsta grad också in sig på Tesla och konkurrerar med kinesiska kollegor.

Xpeng P7 finns i tre versioner: Xpeng P7 RWD Long Range, Xpeng P7 AWD Performance (nedan kallad Xpeng AWD) och Xpeng P7 Wing Edition.

Dagens Nyheter har testat Xpeng P7 AWD och jämför den med Nio ET5. DN ger Xpeng P7 AWD relativt högt betyg, 19 av 25 poäng, ett mer än Nio ET5. Den får inte toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, däremot näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och komfort samt mittenbetyg (tre poäng) i ekonomi. Detta gör att totalbetyget rimligen hamnar direkt under ”bäst-i-test”.

Dagens PS Motor har tidigare testat bilen. Den fick motsvarande 20 av 25 poäng i Dagens PS Motor (Xpeng P7 bästa elkines?) och alltså 19 av 25 i DN.

Jag har skrivit många artiklar om Xpeng på Jörgensval.se: Tufft för Xpeng G9 AWD (18 juni 2023), Xpeng G9 AWD mycket bra suv (3 juni 2023), Xpeng G9 bra suv (19 maj 2023), Xpeng P7 bästa elkines? (4 maj 2023), Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).

Här är fakta om Xpeng P7 AWD.

√ Bilen är en sedan.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 473 hästkrafter (hk), varav 197 hk fram och 276 hk bak, samt vridmoment på 757 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 175 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 86,2 kilowattimmar (kWh) brutto och 82,7 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,92 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 50,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,1 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 140 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 440 liter, baksätet går inte att fälla ner för att få större bagageutrymme. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok och oklart om taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Xpeng P7 AWD är från 669 900 kronor, Xpeng P7 RWD Long Range kostar från 599 900 kronor och Xpeng P7 Wing Edition från 799 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Dagens Nyheter nämner specifikt en konkurrent till Xpeng P7 AWD: Nio ET5. Men till konkurrenterna hör också Tesla Model S och den mindre Tesla Model 3.

I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng P7 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ sköna stolar i fram- och baksäten
+ rymligt och bekvämt baksäte, även för långa personer
+ bekväm långfärdsbil
+ snabb och precis styrning
+ välbalanserad på vägen
+ bra fjädring
+ bra avställningsytor
+ godkänd snabbladdning
+ fast soltak
+ bra växelspak bakom ratten
+ snabb och direkt svarstid från skärmen
+ djupa lastutrymmen som sväljer mycket

På minussidan:
– omständigt hjälpsystem
– dyr
– inte plant golv
– ingen bagageutrymme under huven (frunk)
– larvig AI-assistent Xpilot ihopkopplad med bilens förarstöd
– assistanssystem med brister i till exempel skytavläsning och trötthetsvarning
– bara en fungerande laddplats för mobil

Xpeng P7 AWD får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 4 november 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 7 november 2023