Xpeng är en kinesisk utmanare, som kan ge de etablerade biltillverkarna en match. Men första bilen på den svenska marknaden, Xpeng P5, övertygar inte. Den kostar mer än man får.

”Tekniktung lättviktare”, summerar Dagens industri i sitt test av bilen.

Xpeng P5 är en sedan, med tydlig inspiration av Teslas motsvarande bil, Model S.

Företaget har öppnat sin första försäljningslokal i Mall of Scandinavia utanför Stockholm. Xpeng P5 ska komma till Sverige i slutet av 2022.

Snabbladdningen är dålig, bara 70 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW.

Räckvidden är 46,5 mil (WLTP), förbrukningen 1,5 kWh per mil och acceleration 0–100 kilometer per timme på 7,5 sekunder.

Bagageutrymmet är på 520 liter.

Priset börjar på 550 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Artikeln anger inget pris för privatleasing.

Di ser tre konkurrenter till Xpeng P5: Tesla Model S, som är ”bättre på allt, förutom komfort”; Volkswagen ID.4, ”trygg och stabil”; Polestar 2, ”fina köregenskaper och Googles operativsystem ombord”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng P5, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ hög kvalitet i kupén
+ stora skärmar
+ mycket teknik
+ bekväm
+ mjuk gång
+ låg ljudnivå
+ generöst benutrymme i baksätet
+ egna laddstationer
+ djup uppdatering över nätet (OTA)
+ mycket bra röstassistent på engelska
+ eluttag, V2L (batteribank)
+ genomlastningslucka
+ stort bagageutrymme

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dyr
– dålig acceleration, 0–100 km/t på 7,5 sekunder
– undermålig adaptiv farthållare och filhållningshjälp
– ingen röstassistent på svenska
– saknar fällbara baksäten

Xpeng P5 får 16 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 13 maj 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng

Artikeln publicerad 14 maj 2022