Mercedes med stark elbil

Mercedes-Benz var efter sina tyska kollegor Audi, BMW och Volkswagen med elbilar. Men nu kommer Mercedes med eftertryck, både med mindre och större helelektriska bilar. Senast är Mercedes EQE 350+.

Mercedes EQE är företagets andra bil baserad på den renodlade elbilsplattformen EVA2. EQE 350+ är lillebror till EQS. Tecknet ”+” står för extra räckvidd.

Mercedes EQE är ingen suv, utan en bakhjulsdriven bil. En suvversion av EQE lär vara på gång. Tills vidare finns prestandaversionen AMG med fyrhjulsdrift.

Svenska Dagbladet har tesat bilen, som tidningen kallar ”bekväm utmanare med skrytskärm”.

Batteriet är rejält, 100 kilowattimmar (kWh), med en nettokapacitet på 90,6 kWh. Snabbladdningen är supersnabb, 170 kW, med laddning 10–80 procent på cirka 32 minuter. Växelströmsladdningen är på 11 kW, med möjlighet att uppgradera till 22 kW. Räckvidden är 56–65 mil, enligt SvD

Bagageutrymmet är på 430 liter.

Priset börjar på 759 900 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Artikeln anger inget pris för privatleasing.

SvD ser Tesla Model S som den mest naturliga konkurrenten till Mercedes EQE 350+, men den finns ännu inte i uppdaterad version i Europa. Därför pekar tidningen ut två andra konkurrenter: Porsche Taycan och BMW i4 eDrive 40. Porschen är, enligt SvD, vassare, roligare och mer körglad. Men jämfört med BMW i4 är Mercedes bekvämare, tystare och dyrare.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes EQE 350+, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ mer avslappnad och bekväm än Tesla Model S
+ bra fjädring
+ bekväma säten
+ rymliga baksäten
+ omfattande säkerhetssystem
+ lagom motoreffekt
+ stor räckvidd: 56–65 mil (WLTP)
+ skärm av toppklass
+ byggd av återvunnen aluminium
+ supersnabbladdning på 170 kW

På minussidan:
– dyr
– sedanöppning på bagageluckan istället för halvkombilucka
– informationssystem som inte förstår svenska ordentligt
– dragvikt 750 kilogram

Mercedes EQE får 26 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 7 maj 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes-Benz

Artikeln publicerad 9 maj 2022