Tesla leder elbilsligan men har utmanare. En direkt utmanare till suven Tesla Model Y är Kia EV9, som kommer till den europeiska marknaden 2023. Den bygger på samma renodlade elbilsplattform, E-GMP, som Kia EV6.

Suven Kia EV6 blev Årets bil i Europa och störtade därmed Tesla Y från den tänkta tronen. Nu kommer en större suv från Kia, som är mer jämförbar med Tesla Model Y, Kia EV9. Jag har tidigare skrivit om Årets bil, Storslam för elbilar i ”Årets Bil”. Kia EV9 ska konkurrera inte bara med Tesla Model Y, utan också med den svenska storsäljaren Volvo XC90, som är på gång i elbilsversion.

Här kommer det vi vet om Kia EV9:
– Stor: 4 930 millimeter lång och 2 055 hög, cirka 20 centimeter längre än Kia EV6
– Snabb: 0–100 kilometer per timme på fem sekunder
– Plats för sju personer
– Stort bagageutrymme
– Ultrasnabb laddning med 800-voltsteknik, tio mils laddning på sex minuter
– Cirka 50 mils räckvidd WLTP
– Fyrhjulsdrift
– Autonom körteknik med Kias nya system Automode
– Djup OTA (uppdatering av bilens programvara)
– Möjlighet att köpa
– Interaktiv, mycket bred display på 27 tum
– Huvens ventilationsslitsar används som solpanel
– Kameror istället för konventionella ytterspeglar
– Stora 22-tumshjul med utformning som styr luftflödet runt hjulen
– Går att vända första stolsraden, fälla ner andra som blir bord och vända tredje stolsraden så man får ett rum i kupén (”lounge”)
– ”Viloläge” på stolarna
– 3,6 kW el från bilen till externt bruk (V2L)
– Justerbart ljusgenomsläpp i taket
– Möjlighet att uppgradera bilen med nya funktioner genom ”Feature on Demand” (FoD).

Leveransdag och pris är inte klara.

Fram till 2027 räknar Kia med att kunna erbjuda 14 eldrivna modeller. Kia räkna med att gå från 160 000 sålda elbilar 2022 till 807 000 elbilar 2026 och 1,2 miljoner elbilar 2030.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson
Foto: Kia

Artikeln publicerad 1 april 2022